En av de vanligaste frågorna jag får är hur framtiden för SEO ser ut. Framförallt läser jag ofta om konstateranden att det skulle vara omöjligt att veta vad Google kommer att hitta på härnäst. Det här stämmer inte riktigt, låt mig förklara varför.
Vad vi inte vet
Vi vet inte exakt hur Googles algoritm kommer förändras, men det vet inte Google själva heller. Vilket betyder att vi aldrig kommer kunna göra det.
Vad vi vet
Vi vet vad sökmotorer som Google vill åstadkomma, och det är det viktigaste. Enda sedan Google grundades för 20 år sedan har de alltid haft samma mål och det är att leverera ett så relevant sökresultat som möjligt. När jag för 14 år sedan började med sökmotoroptimering (SEO) var Google fortfarande ett primitivt sökverktyg som var relativt enkelt att manipulera. Idag är det i stort sätt omöjligt och rollen som sökmotoroptimerare är i ständig förändring. Idag är det mycket viktigare att göra användare nöjda än robotar.
Vi kan förutspå framtiden handlar om att förstå intentioner. Google gör alla sina uppdateringar av samma anledning. Målet är alltid att premiera relevans och straffa sidor som inte lever upp till kvalitetskraven, som till exempel inte har unikt innehåll eller naturliga länkar. Så om du arbetar för att alltid erbjuda relevant innehåll, att skapa värde och följer de tekniska riktlinjer som finns, så är du på helt rätt bana.
Saker att tänka på för framtiden
1. Mobilt först
Uttrycket Mobile First har ni hört förut, men att mobil vuxit och passerade antal desktop-användare redan 2016, det tenderar man att glömma bort. Utvecklingen har starkt fokus på mobilt, så idag bör det vara självklart att premiera den mobila upplevelsen och möta kunden där den befinner sig. Google utvecklas snabbt och gör allt mer justeringar för att förstå det mobila söket och levererar helt olika sökresultat beroende på vilken enhet du söker på. Så om ni idag rankar bra på desktop så innebär inte det att ni automatiskt är starka i det mobila söket.
Fortsätt tänka Mobile First i all kommunikation för att säkra en stark närvaro i det mobila sökresultatet.
2. Användarupplevelse
Användarupplevelsen (UX) är något som alltid kommer bli en större och större faktor i takt med att Google blir bättre på att avläsa det. Ett exempel på det är hur mycket mer vikt Google lagt vid sidhastighet som uppenbart endast handlar om att man vill att användarna ska få en behaglig användarupplevelse från de sökresultat Google presenterar.
Att tänka på UX är framtidssäkert, men gör inte misstaget med för avskalad design eftersom Google fortfarande har svårt att värdera innehållstunna webbsidor. Det finns en anledning till att genomsnittliga förstaplaceringar på Google innehåller ca 1900 ord i snitt.
3. Röstsök
I mitten av augusti i år lanserades Google Assistant på svenska, vilket är ett stort steg för röstsökets framtid i Sverige. Man måste inte haka på alla trender som uppenbarar sig men det är viktigt att hålla ett öga på hur användarbeteenden förändrar sig. Röstsök är en sådan sak som har gått från att vara en hype till att det idag används i hushåll världen över.
Det finns sätt att optimera för röstsök redan nu och vi fortsätter följa utvecklingen av sökbeteendet.
4. Artificiell Intelligens
Googles sökmotor bygger redan delvis på Artificiell Intelligens (AI) eller maskininlärning sedan tidigare, och utgör en av de viktigaste aspekterna i hur en sida rankar. Googles AI heter RankBrain och arbetar främst med att förstå beteenden. Pogo-stickning är ett perfekt exempel på hur RankBrain bevakar beteenden och förutspår om folk får det som de letar efter när de klickar på ett resultat i sökresultatet.
I takt med att AI blir smartare så kommer Black Hat SEO minska i ännu högre takt, och vikten av fantastiskt innehåll och en bra upplevelse blir allt viktigare.
Sammanfattning
Fokusera på dina användares intentioner och beteende, så kommer du alltid utveckla din webbsida parallellt med Googles utveckling.
Vi på Anegy besitter expertis inom både UX och SEO, hör gärna av dig om du vill prata framtidsstrategi.
0 kommentarer