Den 17 januari 2018 gick Google ut med nyhet om en kommande uppdatering som kommer påverka indexeringen av sökresultat för mobilt sök. I juli 2018 kommer “Speed update” träda i kraft, vilket innebär att laddningstid kommer bli en rankingfaktor för mobilt sök. Google själva säger att man genomför förändringen som svar på användarens önskan att så fort som möjligt hitta information på deras frågor. Så, vad innebär detta för oss som jobbar med SEO?
Laddningstid som rankingfaktor, inget nytt
Att minska laddningstid för att förbättra sin organiska position är inget nytt. Redan 2010 meddelade Google att laddningstid var en rankingfaktor. Det som blir skillnad nu är att detta kommer bli en rankingfaktor för det mobila sökresultatet; tidigare har Google fokuserat på desktop. Genom att ändra i algoritmen och premiera sajter med kortare laddningstider hoppas man framförallt kunna öka användarvänligheten.
Hur viktig blir laddningstid som mobil rankingfaktor?
Google anmärker att relevansen av en sida kommer väga tyngre och att en långsam sida därmed kan ranka högt om den svarar väl mot intentionen bakom en sökning; med andra ord levererar bra innehåll. Vidare säger de i en intervju med Search Engine Land att “Speed update” kommer bara påverka en liten procentuell andel av sökningarna och det gäller endast för de sajter som ger den långsammaste upplevelsen till användare. Men låt oss inte glömma att det görs över 3,5 miljarder sökningar på Google varje dag. Den procentuella andelen översatt i antalet sökningar som påverkas kan därmed ändå vara en siffra av betydelse.
Hur vet jag om min sajt blir påverkad?
Det kommer inte att finnas något verktyg som säger om din sida blivit påverkad eller inte av rankingfaktorn. Men som alltid är det bra om du följer upp på dina laddningstider och arbetar mot att skapa en förbättrad användarupplevelse, för så väl mobila sök som på desktop. Du kan använda dig av exempelvis PageSpeed Insights eller Lighthouse för att utvärdera och arbeta med dina laddningstider. Det är alltid en bra början!
Är AMP svaret på lösningen?
Diskussioner i branschen gällande vikten av AMP i sökresultaten går åt båda håll. Har du resurser att testa implementering på din sajt kan det vara något att rekommendera. Men som alltid, börja test i en mindre skala och utvärdera allteftersom. Har du en e-handel kan du exempelvis välja att testa på kategorisidor eller de sidor som du driver AdWords-trafik till (ja, sedan september 2017 kan du driva besök till AMP-sidor från mobila sökannonser). En förutsättning för ditt test är så klart att din sida får in besök från mobilt sök!
Hur arbetar ni med er sajt och SEO idag?
Kontakta gärna oss så kan vi kika på det tillsammans!