Just nu är det mycket som händer inom analys och det kan både kännas spännande och läskigt. I oktober 2020 så gjorde Google den största förändringen på många många år inom Google Analytics och detta blogginlägg kommer att handla om just det, GA4.
Det finns inget slutdatum satt där UA kommer att tas bort, men det är GA4 som är framtiden och där all utveckling kommer att ske framöver. Bara det är en stor anledning till att börja tänka över att starta upp GA4 parallellt med ert nuvarande UA konto.
Med så stora förändringar kan det ta ett tag att få grepp om allting men jag hoppas att detta inlägg kanske reder ut vissa frågetecken kring några av alla skillnader mellan Universal analytics (UA) och GA4.
Kan jag uppgradera min UA property till GA4?
Under Admin och property har det stått “Upgrade to GA4” sedan lanseringen i oktober 2020. Vilket egentligen är missvisande att kalla det för att uppgradera när du behöver göra en helt ny uppsättning, skapa en ny property och inte kunna omvandla datan i UA till GA4 strukturen.
Så svaret är nej, det är inte en uppgradering där du kan ta med dig din historiska data och omvandla den till GA4 uppsättningen.
Google har nu formulerat om det till “GA4 Setup Assistant”.
Vad är den största skillnaden mellan UA och GA4?
Från sessionsbaserad till eventbaserad
I Universal Analytics använder en sessions-baserad modell d.v.s. användarinteraktioner som äger rum inom en viss tidsram på din sajt. Den sessionen bryts efter 30 minuters inaktivitet, vid midnatt eller om användaren kommer in via en kampanj sedan lämnar och återkommer via en annan kampanj.
I GA4 så är modellen istället helt baserad på event. Det blir alltså mer fokus på vad besökaren faktiskt gör på din sajt. De hit-typer som tidigare fanns ex. sidvisning, transaktion och timing har alla ändrats och mäts i GA4 som event.
Detta kommer att göra det enklare att bryta ner och plocka ut det som är intressant baserat på användarbeteendet ur ett analysperspektiv.
Maskininlärning hjälper dig förutse beteende
GA4 använder sig av maskininlärning vilket gör att konto användaren får möjlighet att ta del av förutsägbara mätvärden (metrics) istället för att göra analyser på historisk data.
Dessa modeller använder de senaste 28 dagarna av data och kommer då hjälpa till att förutse besökarnas framtida beteende.
Varför ser jag inte bounce rate i GA4?
Detta är något som valts att inte ta med till GA4 och har istället bytts ut mot Engagement rate.
Bounce rate är något som används flitigt men som egentligen inte säger så mycket. Du kan fortfarande ha haft ett lyckat besök till din sajt fast det har räknats som en bounce.
Så mäts engagement rate
Engagement rate är baserat på besökare som interagerar med sajten och som uppfyller något av dessa kriterier:
- Interagerar med sajten i 10 sek eller mer
- Besökaren besöker 2 eller flera sidor
- En konverteringshändelse avfyras
Varför kan jag inte enbart använda GA4?
Google Analytics 4 är under kraftig utveckling
GA4 lanserades i oktober och har fortfarande en bit kvar tills den inte ses som Beta. Men det sker uppdateringar hela tiden och fokuset hos Google ligger på GA4 och inte UA. Eftersom det fortfarande är mycket som inte är på plats i GA4 så skapa upp en GA4 property vid sidan av UA som samlar in data parallellt. Det kan bra att validera datan i UA inför uppsättning av GA4 för att få en sån korrekt uppsättning som möjligt. Du kan läsa om våra tips kring felaktig data här.
Enhanced measurements kan stå i konflikt med din UA-mätning
I GA4 finns något som heter Enhanced Measurement vilket är automatiska event som du kan aktivera för att det ska börja samla in data på din sajt. Det kan vara en bra ide att se över så dina event som du vill ta med dig från UA inte krockar med dessa om du planerar att aktivera detta. De automatiska eventen som finns är:
- Sidvisningar (en. pageviews). Varje gång en sida laddas
- Scroll. Första gången en besökare når botten av en sida (Vertikalt scrollat 90%)
- Utgående klick. Varje gång en besökare klickar på en länk som leder ut från sajten och den aktuella domänen.
- Sidsök. Varje gång en användare utför en webbplatssökning. Triggas på parametrarna i urlen. (Detta kan konfigureras så det matchar andra parametrar)
- q
- s
- Sök
- Fråga
- Nyckelord
- Video engagemang
- Start
- Videon har spelat: 10%, 25%, 50%, 75%
- Slut
Du kan läsa mer om det hos Google här!
Hur skiljer sig gränssnittet och rapporterna?
Om du är ny till GA4 så är denna videon med Krista Seiden bra där hon går igenom användargränssnittet vad som är nytt och hur du lokaliserar dig.
Behöver du hjälp med GA4? Vi genomför allt från kontouppsättning till tracking och analys av befintlig mätning och kontostruktur. Hör gärna av dig till oss på Anegy!