TikTok-annonsering
Vad är TikTok-annonsering?
TikTok är sociala medier-app där man kan skapa videoklipp, skicka meddelanden och starta livesändningar. Med sin snabba tillväxt och stora användarbas under det senaste året seglat upp som en kanal att verkligen ta på allvar bland marknadsförare att överväga i sin marknadsmix.
Annonseringen på TikTok sker i form av korta videoklipp på max 15 sekunder som användaren spelar in. Precis som Instagram så kan även användarna göra livesändningar. Annonseringen är fortfarande i utvecklingsstadiet men kommer med tiden sannolikt blomma ut till en gigantisk annonsplats. I dagsläget kan man antingen betala för att synas i annonser i flödet där användarna befinner sig, betala andra för att visa upp ens produkter eller också skapa ett eget konto och på egen hand göra videos.
Varför ska man jobba med TikTok-annonsering?
Med över 500 miljoner aktiva användare i 155 länder blir TikTok den snabbast växande sociala medieplattformen just nu. TikTok var den mest nedladdade appen under 2019 och trenden ser inte ut att ge vika 2020 utan tvärtom. Trots sin snabba framfart på marknaden så är annonsering på TikTok fortfarande i beta-stadiet och i sin linda, men plattformen är öppen för annonsering både i Europa och USA.
Vänder ni er till en något yngre målgrupp? Då är TikTok mitt i prick. TikTok som marknadsförings- och annonseringskanal är nämligen mest aktuellt för företag som riktar sig till en målgrupp som är mellan 16 och 24 år, eftersom ca 40 % av användarna återfinns inom det åldersspannet.
Hur fungerar TikTok-annonsering?
TikTok-annonsering är på flera sätt likt Facebook-annonsering, även fast det inte är möjligt att rikta sina annonser lika snävt med tanke på att TikTok inte alls sitter på samma mängd data. Med det sagt erbjuder TikTok ändå möjligheten att bl.a. rikta sig mot intressen, skapa lookalike- och custom-målgrupper.
Hur jobbar vi med TikTok-annonsering?
Våra SMM-experter stöttar företag i hela processen och hjälper er inkorporera TikTok som marknadsföringskanal i er kanalmix. Från innehållsstrategi till publicering och analys. Likt all annan typ av annonsering hjälper vi er sätta smarta mål och KPI:er för att möjliggöra uppföljning av annonseringen. Vi hjälper er sedan att komma igång med annonseringen på appen och assisterar er i vilken annonstyp ni bör välja för att nå uppsatta mål.
All annonsering sker i era konton, så att ni äger datan och har full insyn i arbetet!