Copywriting

Vad är Copywriting?

Det är en sak att skriva för att informera och en helt annan sak att skriva för att kommunicera. Copywriting syftar till att med hjälp av text kommunicera med sin målgrupp med målet att fånga intresse samtidigt som man vill tilltala känslor hos läsaren och påverka läsaren i en riktning att göra något. Man brukar tala om copywriting som den enda typen av text som har ett kommersiellt mål, det vill säga, målet att sälja eller konvertera med hjälp av text. 

Varför ska man jobba med Copywriting?

Konkurrensen om kundernas uppmärksamhet har aldrig varit större. Människor utsätts konstant för olika reklamer och budskap, och kan omöjligen ta in allt hen läser eller ser. Med hundratals plattformar att synas och höras på läggs det allt större vikt vid att hinna fånga läsarna på en gång. Copywriting ökar chansen att fånga målgruppens uppmärksamhet direkt genom att kommunicera på ett genomtänkt sätt och på rätt forum. Anledningen till att man väljer att arbeta med copywriting är för att det säkerställer att man formulerar sig på ett intresseväckande sätt som når målgruppen och säljer in idén, produkten eller tjänsten som man erbjuder. 

Hur fungerar Copywriting?

Copywriting handlar om att formulera texter på ett intressant och kommersiellt sätt. Ofta fungerar det så att man samlar fakta och information om ett ämne som man sedan paketera på ett sätt som är lätt att ta till sig för läsaren. Överallt där kommunikation sker kan man använda copywriting. Det kan handla om allt från att skriva content till sociala medier, blogginlägg, manus till vad man ska säga i radio eller podcast eller också vad som ska stå på en reklampelare.  

Hur jobbar vi med Copywriting?

Vi på Anegy har flera vassa skribenter, beroende på den kanal och syfte tilldelar vi kunden den skribenten med spetskompetens inom just det området. Alltifrån engagerande texter för sociala medier, konverterande annonser, beskrivande produkttexter eller längre intresseväckande SEO-texter i form av blogginlägg, guider eller inspirations artiklar. 

Vi på Anegy vill undvika ineffektivitet och är därför måna om att hitta synergier. Därför ser vi till att all copy vi producerar för webben är sökmotoroptimerad, även om det främsta syftet är att pusha innehållet i era nyhetsbrev eller sociala kanaler. På så sätt kan ni driva trafik från flera kanaler samtidigt, utan att göra dubbelt så mycket innehåll. Likaså vill vi att besökarna ska få en bra användarupplevelse och vilja återvända till er webbplats i framtiden, oberoende från kanal. Därför skapar vi alltid innehåll med UX i åtanke, både när det kommer till själva innehållet, strukturen och den övergripande layouten. 

Vanliga frågor

Svar: Alla våra produkter är timbaserade, mängden tid det tar att skriva en text beror bl.a. på svårighetsgraden i ämnet och längd. Kontakta gärna oss för ett prisförslag för just er webbplats.

Svar: Vi vill skapa de bästa tänkbara förutsättningarna för våra kunder. Genom att sökmotoroptimera texterna och ha viktiga sökord i åtanke möjliggör vi att kundens texter presterar på Google, samtidigt som de kan användas i flera andra kanaler. På så sätt undviker vi även onödigt extra arbete, då kunden slipper optimera texterna i efterhand.

Svar: Vi anpassar alla våra texter utifrån kundens önskemål, syfte och mål. När det kommer till SEO-texter, dvs. texter vars syfte är att ranka på ett specifikt sökord och driva organisk trafik, adderar vi även konkurrens som en parameter när vi rekommenderar hur lång en text bör vara.

Svar: Maila gärna magnus.clarenbring@anegy.se och ange vilken webbplats det gäller, så tar vi fram ett prisförslag skräddarsytt efter er webbplats – stor som liten!

Vill du ha en gratis
SEO-analys?

Fyll i dina uppgifter så skickar vi en analys med massa värdefull data.