SEM – Search Engine Marketing

Vad är SEM?

SEM står för Search Engine Marketing, eller sökmotormarknadsföring som det heter på svenska. Det är samlingsnamnet av allt arbete som sker kring att marknadsföra med betalda annonser med hjälp av sökmotorer, med fokus på betalda sökannonser. 

Varför ska man jobba med SEM?

Att skapa sig en topplacering i det organiska sökresultat på olika sökmotorer är ett långsiktigt arbete som man åstadkommer med hjälp av sökmotoroptimering (SEO). Men ibland vill man ha snabba resultat och driva in konverteringar via betald marknadsföring. Det kan vara en tillfällig kampanj eller ett nytt erbjudande. Med hjälp av sökannonsering (SEM) kan ni placera er högt upp i annonsutrymmet på sökresultat och möta era kunders behov – antingen under specifika tidpunkter eller löpande.

Hur jobbar vi med SEM?

Vi på Anegy har certifierade SEM-specialister med lång erfarenhet av att arbeta med SEM, både för Google och Bing. Våra sökspecialister är certifierade och hjälper er att sätta tydliga målsättning för att utnyttja er fulla potential och att ni arbetar strategiskt mot rätt riktning.

Vi stöttar er i ert arbete med sökmotormarknadsföring, oavsett om det är punktinsatser under viktiga kampanjer eller för en långsiktigt löpande annonsering i ert konto. Tillsammans hjälps vi åt att förbättra resultatet i linje med era digitala målsättningar.

Allt arbete vi gör sker transparent. Annonseringen sker via ert Google och Bing-konto och kostnaderna för annonsering sker i vanlig ordning direkt till sökmotorn. 

Ni äger kontot – Ni äger datan! Tillsammans skapar vi resultat.

Vi kan bland annat hjälpa er med:

  • Initial SEM-analys
  • Konkurrensanalys
  • Trendanalys
  • SEM-strategi inkl. mål och KPI:er
  • Sökordsanalys för sökmotorerna
  • Internt kompetenslyft inom SEM
  • Skapa kampanjstruktur i kontona
  • Skapa annonser
  • Skapa annonser/kampanjer i Google Shopping
  • Löpande optimering
  • Rapportering och uppföljning