Får du ofta höra om hur viktigt det är att ”nå målgruppen”? Alltså de personer ni vill rikta er till och som förhoppningsvis blir era kunder. Då har du förmodligen även hört talas om ”personas”; ett relativt nytt begrepp inom digital marknadsföring. Men frågan är, vad skiljer dem åt?
Låt mig förklara skillnaden mellan målgrupp och personas och varför det är så viktigt att inkludera båda i din marknadsföringsstrategi.
Vad är skillnaden mellan målgrupp och personas?
En målgrupp är den grupp människor som du vill nå och sälja dina produkter/tjänster till. Denna grupp människor delar samma intressen och egenskaper utifrån ett demografiskt perspektiv.
Personas fokuserar istället på egenskaperna hos en enskild person som beskriver din ideala kund, inklusive beteende, intresse, behov och livsstil. Själva syftet med en persona är att du skapar en fiktiv person som representerar antingen hela målgruppen eller en del av hela din målgrupp, om ni har flera målgrupper att nå ut till. En persona ska också underlätta ert dagliga arbete med att försöka nå ut till er målgrupp!
Här följer ett exempel som illustrerar skillnaden mellan den information som innefattas i målgrupp och personas.
Målgrupp
- Kön: Kvinnor.
- Demografi: Bor i Stockholm, är mellan 30 och 45 år och har en inkomst på 25 000 och 30 000 kr.
- Beteende och intresse: Gillar att handla kläder på nätet och träna efter jobbet.
Personas
Emma Andersson är 35 år gammal och bor i Liljeholmen med sin man och 3 åriga son. Hon är utbildad ekonom, jobbar som revisor på Östermalm vardagar mellan 08.00-16.00 och har en inkomst mellan 25 000 kr och 30 000 kr. På fritiden älskar hon att umgås med sina vänner och familj samt träna efter jobbet. Emma är väldigt aktiv på sociala medier såsom Facebook och Instagram, men Pinterest är den plattformen hon gillar mest eftersom hon är väldigt modeintresserad och får mycket modeinspiration där. Hon tycker även om att äta god mat och går ut med vännerna någon gång i månaden.
Fördelarna med personas
Fördelarna med att skapa personas istället för att analysera data från ens målgrupp är att:
- Din persona finns alltid någonstans i den digitala världen så som Google, bloggar, Facebook, Instagram, Twitter etc.
- Du kan alltid justera detaljer när det gäller dina personas beteenden och det kommer du antagligen behöva göra när du börjar lära känna dina potentiella kunder mer och mer.
- Du kan skapa innehåll som anspelar på deras intressen och på så sätt skapa relation och mer anpassad annonsering för ditt företag.
- Dina personas kommer ge dig möjligheten att utveckla dina produkter/tjänster och anpassa de till dina ideala kunder och deras behov.
- Framför allt kommer du spara tid och pengar genom att attrahera rätt kund till din webbplats.
- Istället för att se målgruppen som ettor och nollor så får du ett bra grepp på hur en typisk person ur din målgrupp är och beter sig.
Som du ser är en persona mycket mer detaljerad än vad en målgrupp är vilket är den största fördelen.
Hur skapar jag målgrupper och personas?
Börja analysera den data du har i exempelvis Google Analytics eller Facebook Analytics för att hitta dina målgrupper och personas och vad som kännetecknar dem. Säkerställ att datan du samlat in är korrekt och av god kvalitet. Om du är lite osäker rekommenderar jag att du läser ett av våra tidigare inlägg ”Data driven approach – de grundläggande stegen” som hjälp på vägen.
Så här skapar du dem:
Målgrupp
- Tänk på vilka personer du vill nå med din produkt/tjänst eller vilka personer du tror skulle vara intresserade av den.
- Hur gamla är de?
- Vad har de för inkomst?
- Var bor de?
Nu ska vi börja segmentera ännu mer genom att skapa våra personas.
Personas
- Ge personen ett namn
- Vilken ålder är personen?
- Är din ideal målgrupp gift, sambo eller singel?
- Har personen familj? Hur många barn?
- Vad jobbar personen med?
- Vad har personen för inkomst?
- Vad gör personen på sin fritid?
- Använder personen sociala medier? Vilka? På vilket sätt?
- Har personen något speciellt intresse som skulle ge oss idéer om hur vi kan skapa bra innehåll för att få hens uppmärksamhet?
- Sist men inte minst! Ta fram en bild på er persona som gör det hela mycket verkligare.
Bonustips!
Försök att skapa flera olika personas, eftersom era kunder med stor sannolikhet inte har exakt samma livsstil och intressen, men kanske har de något gemensamt som gör att de blir era ideala kunder.
En persona kan sällan representera hela målgruppen, utan skapa flera. Detta gör er marknadsföring mer riktad, träffsäker och ni sparar pengar.
Om du vill ha fler exempel på hur man skapar personas steg-för-steg så rekommenderar jag att du läser Hobspots inlägg.
Avslutningsvis
Nu vet du skillnaden mellan personas och målgrupp, fördelarna och hur du skapar dem. Det kan ta lite tid att skapa dem, men när de väl är på plats kommer du spara både tid och pengar genom att rikta din marknadsföring till rätt personer.
Behöver du hjälp med att skapa målgrupper och personas, eller något annat i din digitala marknadsföring? Kontakta oss så hjälper vi dig mer än gärna!