Som SEO-specialister använder vi oss av en mängd olika verktyg för att ta fram insikter och analyser. Och många av oss skulle säkert vilja hitta en “Swiss army knife” i SEO-verktygslådan där vi kan samla fler funktioner på en och samma ställe. Jakten fortsätter, men under tiden vill vi på Anegy dela med oss av ett av våra favoritverktyg, nämligen Ahrefs!
I detta inlägg tar vi upp flera användbara funktioner i Ahrefs som alla SEO-specialister bör lägga på minnet!
1. Översikt
Summering av er länkprofil
Ahrefs Översikt i Site Explorer erbjuder en tydlig och sammanfattande överblicks vy med mycket informativ data där du väldigt enkelt kan orientera dig vidare i verktyget.
I Översikt kan du bland annat se:
- Domain Rating (DR) – Detta är en siffra från 1 till 100, och ju högre siffran är desto starkare anses er domän vara.
- URL Rating (UR) – Likt DR är detta en siffra från 1 till 100, men ju högre siffran är desto starkare anses just den URL:en vara. Detta kan vara extra intressant när ni jämför med konkurrerande URL:er på ett specifikt sökord.
- Länkar – Totala antalet externa länkar som pekar till er webbplats.
- Hänvisande domäner – Totalt antal unika domäner som länkar till er domän.
- Organiska sökord – Totalt antal sökord som er domän rankar i topp 100 på.
- Organisk trafik – Estimerad sök trafik som ni får in baserat på vilka sökord ni rankar på och vilken position ni har på de sökorden.
Scrollar man ner i Översikts vyn hittar du tydliga grafer som illustrerar länkanskaffningen över tid. Dels utvecklingen av antalet referring domains och antalet backlinks. Ta för vana att hålla ett öga på utvecklingen. På så sätt har du ständigt koll och kan agera på drastiska förändringar. Målet är att ha en organisk och ökande tillväxt av refererande domäner.
Om kurvan för inlänkar störtdyker bör du kika på ”Förlorade” länkar under “Länkprofil” och chockhöjs kurvan bör du klicka in i fliken “Nya” för att kolla så sidan inte blivit hackad. Ett gammalt trick som förekommit är att konkurrenter hjälpt till att rikta skadliga länkar till din sida för att snabbt kunna gå om dig i sökresultatet. Så se upp och håll dig uppdaterad!
2. Domänjämförelse
Använd konkurrenter som inspiration
Information om er länkprofil är intressant. Men den blir så mycket mer intressant när man jämför den era konkurrenters länkprofiler.
Vem har bäst länkprofil?
Med hjälp av Ahrefs ”Domain Comparison”, som du hittar i rullgardinen “Mer”, kan du jämföra din egen länkprofil med andras. Du kan se alltifrån antalet inlänkar från Facebook till inlänkar från specifika toppdomäner.
Nu kan du enkelt bilda dig en uppfattning om vad som bygger en bra länkprofil och framför allt ta den konkurrent med bäst länkprofil, göra en ny Ahrefs sökning och se vilka sidor de får sina länkar ifrån och länkstyrkan domänerna ger.
3. Korslänkning
Vilka länkar till konkurrenter men inte er?
När vi ändå är inne på konkurrentanalyser vill jag belysa en personlig favorit i Ahrefs. Med funktionen Korslänkning kan du få fram värdefull information om vilka domäner som länkar till era konkurrenter men inte till er.
Hur?
Klicka på ”Korslänkning” i menyn till vänster och skriv in ett valfritt antal konkurrenter, antingen deras domäner men det fungerar även bara att skriva in specifika kataloger eller sidor som ni vill jämföra.
Låt säga att ni är ett företag inom eventfotografering och ni vill veta vilka som länkar till era konkurrenters sidor om just bröllopsfotografering. Jämför då just den sektionen på er och deras webbplatser för att se vilka domäner som länkar till dem men inte till er.
Kanske finns det webbplatser som listar olika bröllopsfotografer i din stad som du missat. Detta är ett utmärkt tillfälle att kontakta dem och motivera varför de även borde inkludera er i deras lista.
4. Brutna länkar
Återfå förlorad länkkraft
Inlänkar är en av de viktigaste rankingfaktorerna som Google använder sig av för att utvärdera placeringar. Med det sagt vill ni såklart ta vara på alla värdefulla länkar som kommer er väg.
Ahrefs funktion för brutna länkar ger dig möjlighet att samla och filtrera alla länkar till webbplatsen som är brutna, alltså länkar som i majoriteten av fallen leder till en 404-sida. Klicka in på ”Bäst efter länkar” och filtrera sedan datan på HTTP code ”404 not found”.
Det är inte svårare än så.
Klicka sedan på Exportera och dela listan med alla 404:or med den som är ansvarig för att implementera 301 på er webbplats. När det är gjort kommer ni att återfå den innan förlorade länkkraften. Detta är ett av de snabbaste sätten att återfå tappade placeringar och klättra i ranking.
5. Omnämnanden
Vilka skriver om er utan att länka?
När någon väljer att skriva om ert varumärke eller nämna just era produkter är ett perfekt tillfälle för dem att länka till er. Tyvärr gör såklart inte alla alltid det, men det kan ni ändra på!
Med hjälp av Ahrefs ”Content Explorer” kan ni hitta alla sidor som nämner ert varumärke utan att länka till er. Skriv in ert varumärke och addera filtret ”Highlight unlinked domains” för att urskilja vilka som länkar till er och inte.
Voilà!
Nu har du med största sannolikhet en lång lista med sidor som nämner ert varumärke utan att länka till er. Nu behöver ni bara sortera ut vilka ni ska kontakta.
Och du!
Glöm inte att motivera varför en länk på deras sida skulle ge extra värde för läsaren och förbättra användarupplevelsen.
6. Keyword Explorer
Hitta nya relevanta sökord
Låt oss skifta fokus till innehåll en liten stund. Alla SEO-specialister känner till Googles egna Keyword Planner, men här är Ahrefs Keyword Explorer ett väldigt bra substitut. För det första så är Ahrefs interface mer tilltalande och ger mer information och data kring varje sökning. Och du kan direkt i vyn – eller ett klick bort – få mer matnyttig data kring sökorden du valt.
Keyword Explorer erbjuder bland annat:
- Keyword difficulty – vilket ger en indikation på hur konkurrensutsatt sökordet är.
- Sökvolym – hur många som i snitt söker på sökordet per månad.
- Nya sökord – förslag på sökord som är relaterade till det sökordet du är intresserad av.
- Frågor – olika frågeställningar som har sökvolym och inkluderar sökordet.
För den som riktar sig mot andra sökmotorer än Google och YouTube så kan man även analysera de andra sökmotorernas prestation. Men det kan vara bra att veta att datan från Ahrefs är väldigt begränsad för andra sökmotorer när det kommer till just svensk söktrafik.
7. Content Gap
Få viktiga sökord serverade
Sist men inte minst, Content Gap. Om du inte kommit i kontakt med funktionen tidigare kommer du att älska den. Du hittar den under “Site Explorer”, i menyraden under “Organiskt sök”. Med den här funktion får du inspiration på nya sökord du borde satsa på. Likt korsläkning så visar den här funktionen istället dig vilka sökord som dina konkurrenter rankar på men inte du.
Vill du utesluta sökord som inte är relevanta för er verksamhet? Inga problem. Exkludera irrelevanta sökord genom att skriva dem i filtret ”Exkludera” så du får en specialanpassad vy som är relevant för just er.
Content Gap är en otroligt värdefull funktion även för redaktörer, webbansvariga och copywriters som letar efter SEO-vänliga ämnen. I inlägget SEO tips för copywriters hittar du ännu fler tips på vägen!
Sammanfattning
Så sammanfattningsvis, med dessa funktioner i Ahrefs kan både nya och erfarna SEO-specialister:
- Följa länkprofilens tillväxt
- Hitta nya sökord och börja jobba med long tail
- Bli en vassare konkurrent på attraktiva sökord
- Återvinna länkkraft som tidigare var förlorad
- Hitta nya relevanta domäner som ännu inte länkar till er och sätta igång din länkstrategi.
Vill du dela dina bästa Ahrefs tips med oss? Eller kanske är du intresserad av att komma igång med länkbygge?
Kontakta oss så berättar vi mer om hur du kan lyfta ditt arbete med SEO till en ny nivå!
0 kommentarer