Vad är bounce rate?
Vad är bounce rate eller avvisningsfrekvens? Det är självklart något vi måste gå igenom.
Google anser att en bounce, eller avvisning som det även heter, är någon som kommer in på sidan och inte gör något som tex. triggar ett event eller går vidare till en annan sida och sedan lämnar sajten. Google beräknar bounce rate och avvisningsfrekvensen såhär beroende på om det är en specifik sida eller för hela sajten:
Avvisningsfrekvens på en specifik enskild sida:
Totala antalet avvisningar / totala antalet besök på sidan.
Avvisningsfrekvensen för hela sajten:
Totala antalet avvisningar på alla sidor/ totala antalet besök på alla sidor.
8 tips för minskad bounce rate
1. Se över ditt innehåll på sajten
Ingen tycker om att mötas av en vägg av text. Se till att du har optimerat innehållet på sidan samt dela upp den så att det inte känns så tungt. Detta är en viktig punkt för att sänka avvisningsfrekvensen och när du ser över allt ditt innehåll så passa även på att optimera från ett SEO perspektiv. Du kan läsa mer om det här.
2. Kontrollera CTA
Är det tydligt vad du vill att dina besökare ska göra på din sajt? Om svaret är nej så kan det vara en bra ide att sätta upp tydliga CTAs “call to actions” på din sajt. Detta kommer göra användarupplevelsen bättre och med stor sannolikhet sänka din avvisningsfrekvens/bounce rate.
3. Sätt upp event
Om du har sidor med mycket information så bör du sätta upp något som visar vad besökaren gör på sidan. Till exempel vilken information tar de del av. Sätt upp scroll event på din sajt och på så sätt kan du se hur många som tar del av din information. Det är information som du annars går miste om och som även räknas som en bounce och bidrar till en ökat avvisningsfrekvens/ bounce rate.
4. Pop ups
Tänk på hur du använder dessa funktioner. Det kan stjälpa mer än att hjälpa i vissa fall. Om du använder dig av pop ups som tar över hela sidan så är risken större att besökaren lämnar direkt. Det kanske ger dig en mailadress men kostar dig en konvertering för att du stör besökaren som istället lämnar.
5. Undersök på enhetsnivå
Kontrollera om avvisningsfrekvensen skiljer sig något mellan olika enheter. Är det så att mobil har en betydligt högre avvisningsfrekvens än vad besökaren har som kommer från en laptop så kan det vara en bra ide att se hur ni kan optimera för mobila användaren.
6. Ge alla sidor kärlek
Du har supersnygg startsida och konvertering sidor men du har fortfarande en hög bounce rate på hela sajten och förstår inte varför. Då kan det vara dags att kolla på de mindre viktiga sidorna där du inte lagt lika stort fokus. Eftersom google räknar på avvisningar på alla sidor så kan dessa sidor höja snittet rejält för din totala bounce rate.
7. Landningssidor
Det spelar ju ingen roll hur grym startsida du har om det är så att du leder in trafik till en annan sida med exempelvis en kampanj. Så se därför över vilka sidor du kommer att använda i kampanjer och optimera dessa så att besökarna får en så bra start som möjligt när de klickar sig in på din sajt. Det kommer att synas på bounce raten/avvisningsfrekvensen om du gör det lilla extra.
8. Ingen har tid att vänta
En riktigt mood killer är långsamma sajter. Besökarna vill komma åt information och det är snabbt. Så vill du ha låg bounce rate se över laddningstiden för sidorna på din sajt. Även detta går hand i hand med SEO så det gynnar dig på flera plan. Vet du inte hur du ska göra detta? Läs gärna vårt blogginlägg med tips för att förbättra laddningstiden.
Om du vill läsa mer om avvisningsfrekvens så har Google en bra text här.
Vi gör bounce-analyser för att lokalisera och stötta dig i arbetet mot en lägre bounce rate på din sajt!
0 kommentarer