Året börjar lida mot sitt slut och vi på Anegy vill gärna dela med oss av några värdefulla tips inför det nya året. Under hösten har vi på Anegy arrangerat en rad frukostseminarium under namnet Anegy Breakfast Club där vi diskuterat spännande ämnen och trender inom digital marknadsföring. Ett av dessa seminarier belyste de kommande SEO-trenderna för 2018. Har ni planerat er SEO-strategi ännu? Här nedan summerar jag 5 starka SEO-trender vi tror kommer vara i fokus under det kommande året. Så ta fram papper och penna och se hur många av trenderna ni redan idag bockar för eller bör ha i åtanke i er SEO-strategi.
1. AMP (Accelerated Mobile Pages)
I en värld där mobila enheter går om desktop kommer Google att premiera lättillgängligt innehåll som laddar blixtsnabbt. AMP är kort och gott komprimerade mobila sidor som är 4 gånger snabbare och använder 10 gånger mindre data. Vi kommer se en ökad användning av AMP – dels för lättillgängligheten, men framförallt för att Google vill visa upp sina projekt. I ett av våra tidigare blogginlägg kan du läsa mer om hur AMP påverkar din verksamhet.
2. USI (User Search Intent)
”Sluta optimera mot enskilda sökord, och optimera mot vad besökarna vill” – en ny paroll som känns bekant. Under 2018 kommer vi att optimera mot vad besökarna egentligen är ute efter, genom att optimera mot följande;
- Leverera direkta svar
- Skicka besökarna till rätt plats
- Hjälpa besökarna konvertera
Med andra ord – fokusera på besökarna och inte sökvolymerna.
3. Content is (still) king – Men tillgänglighet är allt
Google är i grund och botten endast en databas som vill tillgängliggöra rätt innehåll till rätt personer. Vår rekommendation till er är att sluta skriva långa och matiga texter bara för att öka innehållet på sidan. Gör istället ert innehåll lättolkat för besökarna, för först då kommer Google tycka om det. Tänk att fler söker med mindre mobila enheter och vill ha rätt innehåll ”in screen”, för behöver man aktivt leta efter rätt svar i innehållet så finns det helt klart förbättringspotential för ert innehåll.
4. Micro Moments
Mobila enheter står nu för mer än hälften av samtliga sökningar, och allt fler söker efter saker på språng när man t.ex. letar efter en bra lunchrestaurang eller närmsta fik. Detta innebär en ökad press på lokala (hyperlokala) sökningar och att alltid hålla Google-my-business relevant. Varför? För att ni ska vara tillgängliga precis när era potentiella kunder letar efter er.
5. The future of voice search
Förra året genomfördes totalt 20 % av samtliga mobila sökningar med röst i USA. Detta är en oerhört tydlig indikation på att tekniken nu finns på plats, och att den (om ännu mestadels i USA) är på väg att fullkomligt explodera även i Sverige. Detta sätter ännu mer press på de lokala men även hyperlokala sökningarna och kan komma att ändra stora delar av existerande SEO-strategier. För visst söker man inte likadant med röst som när man har ett tangentbord. Börja tänk på konversationssökningar och aktiva frågor. Läs mer om röstsök här.
Viktigast av allt är att vi inte får glömma att Google i grund och botten bara är en oerhört sofistikerad databas som vill att vi ska hitta det vi är ute efter hela tiden. Tillgänglighet är allt, och Google försöker göra allt tillgängligt hela tiden. Så det viktigaste att ta med sig inför det nya året i ert SEO-arbete är försök göra ert innehåll intressant så intressant och givande som möjligt, så ska ni se att kunder kommer hitta er och även Google kanske belönar er med en featured snippet eller två.