3 enkla steg till datadrivet beslutsfattande

Den digitala branschen ändras konstant och det ställer högre krav på både analytiker likväl företagare att hänga med i utvecklingen. Likaså måste vi också vara uppdaterad i vad vi väljer att mäta för att inte missa viktiga insikter som kan gynna företaget. Men har du någon gång känt att listan med mätpunkter inte tar slut och att du glömt bort vad syftet med dem egentligen är?

I det här inlägget vill vi dela med oss av några tips för att gå från fluffig data och mängder av otydliga mätpunkter till att leverera tydliga insikter som gör avtryck och leder till datadrivet beslutsfattande.

1. Fastställ ett tydligt ”varför”

”Den gyllene cirkeln” – är det ett främmande begrepp? Inte länge till. I ett hyllat TED talk förklarar författaren Simon Sinek det enkla konceptet bakom ”den gyllene cirkeln” – en cirkel som består av orden varför, hur och vad. Han menar att man alltid ska ha med sig dessa ord när man ska presentera eller sälja in något för att förstå syftet bakom ett uppdrag eller produkt, men vi vill lyfta att detta går minst lika bra att applicera på mätning och rapportering.

Det Simon Sinek belyser att de flesta människor vet vad de gör, alla vet kanske inte riktigt hur de ska göra det, men ännu färre har ett tydligt syfte till varför de gör något. Om man istället vänder på det och arbetar inifrån och att skapar ett syfte (varför) innan du börjar arbetet med de andra punkterna blir både metoden (hur) tydligare och förmågan att sätta och nå mål (what) betydligt enklare än att om du inte haft ett syfte från början.

Illustration: “Den gyllene cirkeln”


Ofta efterfrågas det att man ska mäta allt som är möjligt att mäta – men det är inte alltid man kommer ihåg att inkludera ett varför i resonemanget. Har man ett tydligt varför med sig under hela vägen så blir det enklare att både mäta, utvärdera, rapportera och slutligen leverera värdefullt beslutsgrundande material som gör skillnad för verksamheten.

Så välj ut dina mål och KPI:er med omsorg. De ska stå för visionen i företaget och det stora varför ni strävar efter. Era mätpunkterna ska i sin tur spegla dem.

2. Skapa pedagogiska och engagerande rapporter

I arbetet med att skapa och leverera rapporter så är det viktigt att inte glömma vem mottagaren är. För det spelar ingen roll hur bra mätpunkter du har med fantastiska insikter och actions om ingen förstår innehållet. Ibland är det lätt att bli hemmablind när det gäller saker man sitter och arbetar med på daglig basis men detta kan störa beslutsfattandet baserat på data. Som tur är finns det otroligt många kreativa sätt att illustrera data på så att alla förstår och vill ta del av insikterna. Google Data Studio har hjälpt till att ge visualiseringen en större plats och har underlättat arbetet till att göra rapporter både snyggare och tydligare. Det kommer hela tiden nya funktioner för att förbättra användarupplevelsen och dashboards har aldrig varit så populära och användbara som idag.

Så lägg lite extra tid på att skapa rapporter. Tänk igenom noga vad du vill ha med och vad som är viktigt att nå ut med. Skapa något som är luftigt och vackert för ögat så kommer fler vilja kika på din rapport.

3. Tala samma språk som mottagaren

Det är många förkortningar att hålla reda på som CR, CTA, CTR, CPC, CPM och listan kan göras betydligt längre. Som min kollega skrev i ett tidigare inlägg om vanliga misstag företag gör i sin kommunikation så ska man aldrig glömma att något som du har koll på kanske inte är solklart för en annan. Så kort och gott – förenkla, förenkla, förenkla! Personen som ska läsa rapporten ska kunna förstå den utan att behöva fråga dig. Gör plats för beskrivningar, det kommer spara både dig och mottagaren tid.

Genom att skapa dashboards eller andra typer av rapporter som alla förstår så kommer också intresset och engagemanget att öka vilket leder till att fler kommer förstå vikten av att mäta, utvärdera, optimera och det viktigaste: Ta beslut baserat på den data du presenterar!

Behöver du hjälp med att ta ert varför till konkreta mätpunkter? Eller kanske diskutera dos and don’ts i utformandet av dashboards? Kontakta gärna oss så reder vi ut alla frågetecken tillsammans.