Structured Data i SEO-sammanhang har varit på tapeten länge, men ändå stöter jag ofta på personer som inte är insatta i vad Structured Data är och inte använder sig utav det. Speciellt inte i den utsträckningen det är möjligt.
Ingen har missat de snygga sökresultaten som dyker upp när du till exempel söker på ett recept eller en produkt. Och visst blir man lite extra sugen på att klicka på ett sådant sökresultat jämfört med de vanliga blå länkarna? Är du en av dem som inte känner till Structured Data och har funderat kring hur andra får till de där sökresultaten? Eller du kanske vet att Structured Data är lösningen, men inte har full koll på hur man använder det. Ja då har du hittat rätt. Jag kommer gå igenom vad Structured Data är, varför du borde implementera det och på vilka delar du kan applicera det.
Vad är Structured Data?
Precis som namnet hintar om så handlar det om strukturerad data. När man pratar om Structured Data i SEO-sammanhang brukar man referera till någon form av uppmärkning av innehållet på en hemsida för att addera ytterligare information om innehållet. På en receptsida kan man till exempel markera vad som är ingredienser, tillagningstid, betyg, kalorier osv. På så vis kan Google förstå ditt innehåll och leverera ett ”avancerat utdrag”, alltså ett sökresultat likt bilden nedan.
Exempel på “avancerat utdrag” i sökresultatet.
För att möjliggöra för dessa avancerade utdrag i Googles sökmotor måste man lägga till egenskaper som förklarar informationen på ens hemsida. Google rekommenderar att man gör detta med JSON-LD men även microdata och RDFa fungerar bra. För att förklara vad informationen är brukar man använda ett vokabulär som heter Schema.org. Schema.org är resultatet av ett samarbete mellan Google, Bing, Yahoo! och Yandex där de gick ihop och tog fram en standardiserad lista över attribut och egenskaper som de alla kom överens om att stödja. Genom att implementera dessa berättar man för Google att en viss information är t.ex. ingredienser, tillagningstid, betyg eller kalorier.
Varför borde du implementera Structured Data?
Om din Structured Data är korrekt implementerad har du möjligheten att dra nytta av Googles förbättringar i sökresultatet och områdesspecifika funktioner. Några exempel på sådana sökresultat är:
- ”Knowledge Graph” resultat – En sammansättning av information från en eller flera sidor som presenteras mer visuellt bland sökresultaten. Dessa kan t.ex. innehålla logotyp, företagsinformation, länkar till sociala medier m.m. om ett företag.
- Karusell – En karusell som presenterar flera sökresultat av samma typ från din sajt, t.ex. en karusell med recept.
- Avancerade utdrag – Sökresultatet är stylat med bilder och andra funktioner, t.ex. recensioner och breadcrumbs.
De här förbättringarna i sökresultatet kan även hjälpa till att öka klickfrekvensen till din hemsida och på så vis driva mer trafik och förhoppningsvis mer konverteringar. Så glöm inte att följa upp och mäta förändringarna i din trafik via Google Search Console.
Fördelarna med att implementera Structured Data är många, men en sak är bra att komma ihåg. Implementationen av Structured Data på din sajt garanterar tyvärr inte att du kommer få ”avancerade utdrag” men genom att göra det så möjliggör du för Google att presentera dina sidor i sökresultatet på ett mer tilltalande sätt.
På vilka delar kan du applicera Structured Data?
Google har ett par olika typer av innehåll som kan visas med avancerade utdrag. Beroende på vilken typ av innehåll du har på din hemsida finns olika möjligheter till hur dessa kan komma att presenteras i Googles sökresultat.
Här nedan följer några av de olika innehållstyperna, klicka gärna på någon av dem för att läsa mer.
Artiklar – Ex nyhetsartiklar, blogginlägg.
Event – Ex hemsida för artist med lista över turnédatum.
Företag – Ex öppettider, adress, logotyp m.m.
Musik – Ex hemsida för en artist.
Produkter – Produkter i en e-handel.
Recept – Ex matblogg eller receptsektion på hemsida.
Tips och länkar
Har du flera sidor med samma innehåll och använder kanoniska URL:er? För att vara på säkra sidan bör du applicera Structured Data på alla sidor. Även om det tekniskt sett skulle räcka att applicera det på din kanoniska sida så går det inte att garantera att det är den sidan Googles algoritmer kommer välja som kanonisk.
Börja med att specificera alla obligatoriska egenskaper och se till så att de blir korrekta istället för att försöka få till alla egenskaper med detsamma.
Här hittar du Guidelines från Google angående Structured Data
Här hittar du information från Google om hur du bygger, testar och publicerar din Structured Data
Testverktyg för Structured Data
Sen kan du självklart alltid höra av dig till mig eller mina kollegor om du har några frågor rörande ämnet.
Anna Bertilsson
SEO, SO & Graphic Design