Har du också förstått att framtiden är mobil, men vet inte riktigt vad eller hur ni på ert företag ska anpassa ert arbete med SEO för mobil SEO? Redan 2015 var det fler som sökte med mobilen än på desktop. Idag uppskattas att minst 50–60% av alla sökningar görs från en mobil enhet. Här kommer mina viktigaste tips för hur ni på ett smidigt sätt optimerar mot mobila enheter med SEO i åtanke.
1. Säkerställ indexering
Vid slutet av 2016 började Google rulla ut deras Mobile First-index. Förändringen betyder kort och gott att det är mobila versionen av innehållet som indexeras. Det är därmed viktigt att du ser över eventuella skillnader för ert innehåll mellan desktop och mobil. Och självklart att innehållet i din mobila version är tillgänglig för Googlebot! Är det så att ni har en separat mobilversion är det viktigt att du verifierar den i Search Console.
2. Optimera laddningstid
I början på januari gick Google ut med en nyhet om en kommande uppdatering. Google speed update heter den och kommer påverka indexeringen av sökresultat för mobilt sök. Laddningstid blir från och med juli 2018 en rankingfaktor även för mobilt sök.
3. Testa AMP – om du vågar
Ett ytterligare tecken på att Google premierar snabba sajter är AMP, deras open-source projekt för komprimerade mobilsidor med mycket kortare laddtider. Detta lanserades redan i januari 2016 men är fortfarande på framfart. Det är ännu lite tidigt att säga varken bu eller bä om AMP, men om du har resurser så kan det vara värt att testa på exempelvis kategorisidor om du har en e-handel eller sidor som du driver AdWords-trafik till. En förutsättning för ditt test är så klart att din sida får in besök från mobilt sök!
4. Optimera för röstsök
Sett till användarbeteende är röstsök en ökande trend. Detta har framförallt varit på framfart i USA, men det är bara en tidsfråga tills det slår ordentligt i Sverige. Med röstsök blir vi mer detaljerade i våra sökningar; de blir längre och vi kan ställa hela fraser. Röstsök är även en enkel och snabb hjälp när vi är på språng. Så tänk på intentionen bakom sökningen i optimeringen, relatera sökorden till frågor och var mer konverserande i språket!
5. Tänk lokalt
Om du har en lokal verksamhet är detta särskilt viktigt. Med lite optimering så ökar du era chanser att hamna med i lokala sökträffar och i Knowledge graph kortet. Så se till att du fyller i era företagsuppgifter i Google My Business, se över NAP-uppgifter (namn, adress och telefonuppgifter) på sajten och era övriga kanaler samt använd schema markup (strukturerad data) för att peka ut exempelvis öppettider och adress på sajten.
6. Strukturera mera
Hjälp Google att förstå innehållet med strukturerad data. Det är ett standardiserat format som du kan använda för att klassificera innehållet på sidan. Du förbättrar era chanser att få ett rikare sökresultat, med en så kallad rich snippet med exempelvis bild och betyg. Du kan även nå “position zero” som är placeringen ovanför det organiska sökresultatet.
7. Gör det användarvänligt
Är sajten användarvänlig på mobil enhet? Mobil UX är en viktig aspekt som inte är att glömma och även något som Google tycker är viktigt. Så skrota flash och pop-ups, glöm uttrycket “above the fold” och bygg vänligt för feta tummen. Du kan använda Googles mobilvänlighetstest för att se om den anses mobilanpassad.
8. Anpassa din metadata
Sist men inte minst bör du se över din metadata. Numera kan du ha upp till 320 tecken i description, och detta gäller även för mobila enheter. Tänk bara på att ha sökintentionen i åtanke och var koncis för svara mot de mobila användarnas behov.
Hur arbetar ni med er sajt och mobil SEO idag? Kontakta gärna oss så kikar vi på det tillsammans.