Microsoft Advertising – vad innebär Bing Ads namnbyte?

I slutet av april lanserade Bing sin nya varumärkesidentitet. Nu har Microsoft meddelat att även Bing Ads från och med maj byter namn till Microsoft Advertising. Men är det bara ett nytt namn eller innebär förändringen en möjlighet för dig att göra marknadsföring på Bing bättre och ännu mer lönsam?

I det här inlägget delar jag med mig av en övergripande bedömning av förändringen samt tre enkla steg som förhoppningsvis kan hjälpa dig att utvärdera ditt Microsoft Advertising-konto.

Är Microsoft Advertising bara ett nytt namn eller eller en riktig förändring?

Förra året ändrade Google Adwords sitt namn till Google Ads och i samband med det lanserades även ett nytt interface och fler nya annonseringsmöjligheter. Rent ordagrant betyder det gamla namnet AdWords “annons + ord”, och även om textannonser är en av Googles annonsformat så finns det en mängd andra nya sätt att annonsera på i Googles plattform t.ex. genom shopping- och videoannonser. Det bredare utbudet reflekteras nu även med deras nya namn.

I Bings fall finns det ingen sådan förklaring. Istället argumenterar Microsoft att namnändringen reflekterar en utveckling som även speglas i deras integration av Audience Network eller Partner Program.

Att samla flera annonseringstjänster under samma tak går hand i hand med årets buzzword – automatisering. Microsofts Audience Network använder artificial intelligence, rich audience content och profiling för optimering mot annonsörens målgrupp. Det betyder att om du redan idag använder dig av automatisering och lyckas med ett framgångsrik utförande borde Microsofts förändring fånga ditt intresse.

Men hur ska du i så fall gå tillväga?

3 enkla steg till en bättre Microsoft Advertising utvärdering

  1. Först och främst, se över din tracking. Som vår Head of Analytics beskrev i sitt senaste blogginlägg så utgår alldeles för många från felaktig data och har därmed inte rätt förutsättningar för att fatta bra beslut.

    I februari 2019 lanserades Safari Internet Tracking Prevention (ITP) 2.1. Men har du kontrollerat om din data har påverkats och har du anpassat trackingmetoden sedan dess?

    Inte? Det sker ständig förändring som kan påverka både tracking och datainsamling. Tyvärr räcker det inte att få trackingen verifierad en gång. Verifiering och testning av datainsamling borde vara lika stor del av det löpande arbetet som själva optimeringen inom era performance-kanaler.

  2. När du känner dig trygg med din data är nästa steg att bygga en eller fler personas som är intressanta för dig. Vilka webbplatsbesökare är mest lönsamma, engagerade eller viktiga ur en strategisk synpunkt? En bra startpunkt är att identifiera tydliga egenskaper såsom “Windows mobilanvändare” eller “Microsoft Edge browser-användare”.

  3. Efter att du har identifierat dina personas på Microsoft Advertising är det dags att implementera kampanjer i deras plattform. Det finns två sätt att gå tillväga.

    Om du är osäker på huruvida din nuvarande sökmotorannonsering är 100% korrekt så rekomenderar jag att du bygger upp kampanjer helt från grunden. Gör om gör rätt är ett av våra bästa tips och det är viktigt att korrigera även sin befintliga uppsättning.

    Om du redan har en fungerade Google Ads-kampanj och vill testa en likadan uppsättning i Microsoft Advertising finns en bra importeringsfunktion. Dock rekommenderar vi att man kontrollerar upplägget noggrant innan man sätter igång kampanjer eftersom denna automatiska importering har vissa fallgropar som man bör undvika!

    Om allt ser bra ut är det bara att köra igång!

Nyfiken på att lära dig mer om Microsoft Advertising?

Enligt Comscore har Microsofts sökmotor en marknadsandel på 9% i Europa och kikar man på Sverige ligger andelen på 13%. Det finns mycket orealiserad potential inom Microsoft Advertising och vi har hjälpt flera av våra kunder att åstadkomma en högre ROAS i den kanalen. Exakt hur mycket du kan vinna på att använda Microsoft Advertising är upp till bevis, men vi hoppas att det här inlägget inspirerar dig att testa. Hör gärna av dig till någon av våra experter om du vill lära dig mer eller få hjälp med din annonsering!

Vill du ha en gratis
SEO-analys?

Fyll i dina uppgifter så skickar vi en analys med massa värdefull data.

Vill du gå vår SEO-utbildning?

Läs mer och anmäl dig till nästa heldagskurs!