7 synergier mellan SEO och UX

Har du någon gång involverar en SEO-specialist och en UX-specialist i samma projekt? Det kan lätt uppstå meningsskiljaktigheter när respektive specialist ska komma med rekommendationer om hur en webbplats ska optimeras på bästa sätt. Som beställare är det inte alltid lätt att veta vem man ska lyssna på. Men måste man välja sida?

Nej, inte nödvändigtvis.

Ok, SEO riktar sig mot sökmotorer medan användarupplevelse (UX) riktar sig mot besökarna på webbplatsen. Men båda parterna har ett gemensamt mål. De vill ge användarna den bästa tänkbara upplevelsen.

Trots skilda åsikter finns det områden där båda teamen kan gynnas av en gemensam insats. Här följer sju synergier mellan SEO och UX, där arbetet mot ett gemensamt mål gynnar båda sidorna.

1. Tydlig URL-struktur

SEO: Genom att ha en tydlig URL-struktur förtydligar du för besökaren var på webbplatsen hen hamnar om man klickar på sökresultatet. Det ökar chansen för att besökaren faktiskt klickar på sökresultatet jämfört med en stökig URL som innehåller svårbegripliga symboler och tecken som på bilden nedan.

UX: En tydlig och välstrukturerad URL ger en ökad pedagogik och trovärdighet väl på webbplatsen. Besökaren kan enkelt se var på webbplatsen hen befinner sig och hur djupt i strukturen.

En stökig vs. strukturerad URL-struktur

2. Bra och strukturerat innehåll

SEO: Som vi alla vet har Google som mål att erbjuda sina besökare ett så relevant och kvalitativt innehåll som möjligt. För att avgöra om webbsidan erbjuder det tittar Google på en rad hygienfaktorer. Bland annat sidans struktur, rubriker, om innehållet är rättstavat och att bilder har uppmärkta med alt-taggar.

UX: Det ovannämnda är självklart något som en UX-specialist också kontinuerligt arbetar med. Genom att förse besökaren med relevant, intressant och lättöverskådligt innehåll av hög kvalitet möter vi besökarens grundläggande behov. Det är nödvändigt för att besökaren ska uppskatta webbplatsen och potentiellt konvertera.

Men visste du att…

… cirka 1,3 % av alla internetanvändare* använder screen readers, på grund av funktionsnedsättning, för att ta del av innehållet på en webbplats. Genom att ha tydligt innehåll och taggade bilder tillgodoser ni alla besökares behov – likväl Googles!

3. Interna länkar

SEO: Vi känner alla till att det är viktigt med inlänkar för att få auktoritet i sökresultatet. Men vi får inte glömma interna länkar! Antalet interna länkar till en sida indikerar hur viktig sidan är.

UX: Som UX-specialist har du möjlighet att förmedla mer relevant innehåll till besökaren genom att länka till andra produkter eller artiklar på sidan. På så sätt öppnar du upp för möjligheten att hålla kvar besökarna lite längre på webbplatsen. Och varje extra sekund ger företaget möjligheten att bygga varumärke, informera och slutligen konvertera.

Olika sätt att använda sig av interna länkar på en sida

4. Logisk navigering

SEO: Navigeringen på en sajt går hand i hand med interna länkar. En logisk navigering är lika med en logisk sajtstruktur och är extra viktigt för crawlability om webbplatsen inte har en sitemap. Även om det finns en sitemap så försöker Google crawla alla webbplatser manuellt, för att se att den stämmer överens med verkligheten.

UX: Logisk navigering är A & O för en bra användarupplevelse. Det hjälper besökaren att enkelt hitta på webbplatsen, steg för steg i köpresan.

5. Sänkt pogo-sticking

Har du någon gång klickat på ett av Googles sökresultat men inte varit helt nöjd med resultatet på webbsidan, så du klickar tillbaka till sökresultatet och klickar in på ett annat förslag istället? Detta beteende kallas för pogo-sticking och indikerar att besökaren inte hittade vad de sökte på det föreslagna sökresultatet. Beteendet ger Google signalen om att besökarna inte hittat det hen sökte på den sidan och att sidan med andra ord kanske inte bör ranka så högt på det sökordet.

SEO: Som SEO:are vill vi minska det här beteendet. För att göra det behöver vi försäkra oss om att det vi utlovar i meta datan i sökresultatet är det vi levererar på sidan besökaren landar på.

UX: Bra UX kan göra under för att sänka pogo-sticking. Genom att erbjuda en bra användarupplevelse som fångar upp besökaren och får hen att vilja stanna kvar på sidan, så kan vi sänka pogo-sticking och även åstadkomma sänkt bounce rate.

6. Kort laddningstid

SEO: Laddningstid är en av de viktigaste rankingfaktorerna som Google kikar på. Dröjer det för Google att komma in på din webbplats så kommer Google med största sannolikhet inte premiera er webbplats för sina besökare.

UX: Oavsett trafikkälla minskar kort laddningstid risken för att besökaren bouncar och aldrig ens kommer till steg ett av företagets erbjudande. Om besökaren inte orkar vänta på en långsam sida…  då får besökaren inte ens möjlighet att ta del av allt det jobb UX-specialisten gjort…

7. Innehåll baserat på lokalt sök

SEO: Lokalt sök är en bra inspirationskälla för att skapa mer relevant och sökvänligt innehåll. Genom att anpassa landningssidor efter stad eller område har företag möjligheten att dra nytta av long-tail söktermer, som dessutom konverter bättre.

UX: Inte nog med det. Detta öppnar även upp för möjligheten att ge en mer specifik användarupplevelse för någon som bor i en specifik stad eller område.

Låt mig ge ett exempel. Säg att du äger en restaurangkedja med tre restauranger som ligger i tre olika stadsdelar i Stockholm – Södermalm, Vasastan och Östermalm. Förutom läget så skiljer sig även menyn på varje restaurang. Genom att skapa en landningssida för varje restaurang har du möjligheten att fånga upp sökningar såsom”lunch sushi södermalm” och ge besökaren träffsäker information, istället för att leda alla besökare till en allmän landningssida.

Redo att samarbeta?

Förhoppningsvis har både SEO-teamet, UX-teamet och beställare nu fått lite inspiration i hur båda sidorna kan samarbeta och jobba mot enkla gemensamma mål.

Behöver du hjälp med att få ordning på SEO och UX? Då är vi självklart redo att samarbeta med dig. Maila eller slå en signal så löser vi resten!