5 användbara funtioner i Ahrefs för SEO-specialister

Som SEO-specialist använder vi oss av en mängd olika verktyg för att ta fram insikter och analyser. Och många av oss skulle säkert vilja hitta en “Swiss army knife” i SEO-verktygslådan där vi kan samla fler funktioner på en och samma ställe. Jakten fortsätter, men under tiden vill jag dela med mig av mitt favoritverktyg, nämligen Ahrefs! I detta inlägg tar jag upp 5 användbara funktioner i Ahrefs som alla SEO-specialister bör lägga på minnet!

1. Overview

Håll koll på Referring Domains-kurvan

Ahrefs Overview erbjuder en tydlig och sammanfattande överblicks vy. Du ser alltifrån hur er länkprofil ser ut, totalt antal sökord ni rankar på och du kan väldigt enkelt orientera dig vidare i verktyget. Ett klick bort hittar du tillväxten inom det organiska söket och för de som jobbar med betalt sök så finns det även en SEM-del.

Men den funktion i Overview som jag vill belysa är den simpla graf kring refererande domäner, jag har hittills inte hittat något verktyg som följer detta så väl som Ahrefs. Ta för vana att hålla ett öga på utvecklingen. På så sätt har du ständigt koll och kan agera på förändringar. Målet är att ha en organisk och ökande tillväxt på refererande domäner. Störtdyker kurvan bör du kika på förlorade länkar under “Länkprofil” och chockhöjs kurvan bör du hoppa in under “Nya” fliken för att kolla så sidan inte blivit hackad. Ett trick som förekommit är att konkurrenter hjälpt till att rikta skadliga länkar till din sida för att snabbt kunna gå om dig i SERP:en. Så se upp och håll dig uppdaterad!

2. Länkprofil

Ta vara på brutna länkar

Något som både studier och branschen instämmer om är att backlinks är en av de större rankingfaktorerna som Google använder sig av för att utvärdera placeringar. Kortfattat så fungerar en länk från en extern domän som en rekommendation. Den länkande domänen intygar att din webbplats är bra och relevant till den ankartext som angivits.

Det Ahrefs funktion för brutna länkar ger oss är en möjlighet att samla och filtrera alla länkar till vår webbplats som är brutna, alltså länkar som i majoriteten av fallen leder till en 404-sida. Vi kan alltså exportera en lista med samtliga URL, inlänkar och ankartexter och sedan återaktivera länkkraften från de vi anser vara relevanta genom att applicera en redirect (301) på den brutna landningssidan (404). Detta är en av de snabbaste sätten att återfå en förlorad placering och klättra i ranking. Och det är enkelt!

3. Keyword Explorer

Hitta nya termer tillsammans med matnyttig data

Alla SEO-specialister känner till Googles egna Keyword planner. Ahrefs Keyword Explorer är ett väldigt bra substitut som jag verkligen vill rekommendera. För det första så är Ahrefs interface mer tilltalande och ger mer information och data kring varje sökning. Du kan direkt i vyn eller ett klick bort få mer matnyttig data kring sökorden du valt. Några exempel finns här nedan:

  • Longtail förslag
  • Keyword ideas
  • Liknande fraser
  • Volym & Konkurrens
  • SERP Overview

För den som riktar sig mot andra sökmotorer än Google och Youtube så kan man självklart analysera de andra sökmotorernas prestation med, men är det de svenska sökarna i andra motorer ni riktar er mot så är datan från Ahrefs väldigt begränsad.

4. Content Gap

Få viktiga sökord serverade

Content Gap är den funktion som blivit en egen personlig favorit! Du hittar den under “Site Explorer”, i menyraden under “Organiskt sök”. Du kan med denna funktion få inspiration på nya sökord du bör satsa på som dina konkurrenter rankar på men inte du. En guldgruva för er som är mer produktorienterade än tjänsteorieterade, men fungerar utmärkt för de sistnämnda också.

I det stora hela – den ultimata vyn för att hänga med, gå om och dra ifrån dina konkurrenter på fraser som ger väldigt mycket trafik samt en indikation på svårighetsgraden att lyckas ranka på respektive sökord.

Vill du utesluta sökord som inte är relevanta för er verksamhet? Det finns en box du kan fylla i för att utesluta träffar så du får en specialanpassad vy för just din digitala framfart!

Content Gap är en superfunktion även för redaktörer, webbansvariga och copywriters som vill letar efter SEO-vänliga ämnen. I min kollega Jimmy Björnhårds inlägg SEO tips för copywriters hittar du ännu fler tips på vägen!

5. Domain Comparison

Använd konkurrenter som inspiration

Den sista funktionen jag vill tipsa om är Domain Comparison. Den största anledningen till varför jag anser att denna är en topp 5 funktion är för den ger oss en mycket inspiration, idéer och kontaktytor som vi inte visste fanns!

I denna vy, som du hittar i rullgardinen “Mer”, kan du jämföra din egna länkprofil med dina konkurrenters. Vi kan se alltifrån antalet inlänkar från Facebook till inlänkar från specifika toppdomäner. Här kan du smidigt bilda dig en uppfattning över vad som bygger en bra länkprofil och framför allt ta den konkurrent med bäst länkprofil, göra en ny Ahrefs sökning och se vilka sidor de får sina länkar ifrån och länkstyrkan domänerna ger. Inspireras och finslipa er egen länkstrategi!

Sammanfattning

Så sammanfattningsvis, med dessa 5 funktioner i Ahrefs kan både nya och erfarna SEO-specialister:

  1. Följa länkprofilens tillväxt
  2. Hitta nya sökord och börja jobba med long tail
  3. Bli en vassare konkurrent på attraktiva sökord
  4. Återvinna länkkraft som tidigare var förlorad
  5. Hitta nya relevanta inlänkare och sätta igång din länkstrategi

Har du tips på andra verktyg som jag kan addera i min verktygslåda? Eller vill du höra mer och grotta ner dig i Ahrefs mörka hörn?

Slå en signal eller skicka en brevduva så berättar jag mer!

Jakob Silfverswärd

Jakob Silvferswärd
SEO Specialist

Vill du ha en gratis
SEO-analys?

Fyll i dina uppgifter så skickar vi en analys med massa värdefull data.