Copywriters är en attraktivare resurs än någonsin i dagens fokus på innehållsmarknadsföring. Oavsett vart en text hamnar i vårt digitala samhälle så kommer sökmotorer stå för den största trafikkällan och vikten av SEO-anpassad text har aldrig varit så hög. I detta blogginlägg har jag satt ihop 13 enkla SEO tips för dig som copywriter.
1. Skriv attraktiva rubriker
Det är ungefär 5 gånger så många som läser rubriken som den vanliga brödtexten. Det betyder att det är av yttersta vikt att du lägger minst lika mycket tid på dessa som på den faktiska brödtexten för att behålla din läsares uppmärksamhet.
2. Använd siffror
Rubriker som innehåller siffror ger mer klick. Rent psykologiskt så dras man mer till en rubrik med siffror då det känns mer konkret och enkelt att läsa. Ett extra tips är att använda ojämna siffror. “9 tips” får generellt mer klick än “10 tips”.
3. Sidtitel och metabeskrivning
Din sidtitel och metabeskrivning är det som kommer synas i sökresultatet och är ditt skyltfönster in till din sida. Här gör många misstaget att försöka skriva sitt sökord så många gånger som möjligt.
Du vill nämna sökordet då det fetstilar orden för läsaren och bekräftar relevansen, men det viktigaste är att du skriver en lockande titel och beskrivning som får folk att klicka på just din listning istället för en konkurrent i sökresultaten. Det indikerar för sökmotorerna att du är mer relevant och förtjänar en högre placering.
4. Skapa värde
Ibland är det lätt att titta för mycket inåt och fokusera på sina egna mål som copywriter men fokus måste alltid ligga vid att skapa värde för läsaren, annars uppnår du inte det du vill åstadkomma ändå. Var generös med kunskap, och försök inspirera och engagera. I den här artikeln måste jag fokusera på att ge tips med tydliga lärdomar och actions för att artikeln lättare ska kunna bokmärkas, delas, gillas och för att förhoppningsvis förtjäna en länk.
5. Korrekturläs
Leta efter stavfel eller felaktiga meningsuppbyggnader. Google försöker hela tiden förstå kvalitén av något som är skrivet. Tänk också på att inte skriva innehåll som återfinns någon annanstans som då klassas som duplicerat innehåll och riskerar att inte indexeras.
6. Optimera inte mot flera sökord
Det är väldigt vanligt att man gör en sökordsanalys och sen försöker få in dessa i sitt redaktionella material. Kan vi vara överens om att det är svårt nog att ranka på ett sökord? Se till att lyckas på ett sökord istället för att misslyckas med att ranka på 5 olika sökord. Separera istället innehållet till 5 olika sidor/artiklar och ge ett specifikt fokus till var och en.
7. Skriv mer innehåll
Tittar man på det innehåll som rankar bäst över internet globalt så innehåller 80% av förstaplaceringarna runt 2000 ord. Mer text är nästan alltid positivt så länge man tillför värde för besökaren.
8. Tänk Longtail
Man tenderar att optimera mot de största sökorden när 50% av alla sökningar faktiskt sker på sökfraser på 4 ord eller fler. Fokusera på lite längre mer specifika sökfraser så är det troligare att du når en topplacering. Dessa sökningar har också en högre konverteringsgrad än på enskilda sökord. Läs gärna “5 anledningar till varför du borde satsa på Long tail”.
9. Sökordsdensitet
Vad betyder det? Studier visar att det mest relevanta ord i en vanlig text brukar förekomma 3-4% av det totala antalet ord och är därför rekommendationen för att optimera din text. Når man istället upp till 5% och uppåt riskerar man att straffas för keyword stuffing (onaturligt många repetitioner av ett sökord).
10. Använd synonymer
Fundera på relevanta synonymer som hjälper Google att förstå textens totala relevans. Detta kallas för LSI och står för Latent Semantic Index och är något Google ständigt arbetar med.
11. Var inte rädd för att länka
Ett vanligt missförstånd är att länka bort från ditt inlägg är direkt negativt för din ranking men det stämmer inte. Google värderar en artikel som kan förse sina läsare med bra och relevanta resurser till auktoritära relevanta webbsidor. Internlänkar till eget innehåll som är relevant är också ett smart sätt att behålla folk på din sajt och samtidigt tillföra värde.
12. Maximera läsbarhet
Välj tydliga typsnitt, ett bra radavstånd och håll paragraferna korta och koncisa i den mån det går. Kom ihåg att folk folk numera intar innehåll mer via mobil än någon annanstans.
Vill du veta mer om copy och SEO? Läs gärna några av våra andra inlägg, bland annat hur du lyckas med mobil SEO samt 7 saker SEO-texter behöver innehålla.
13. Glöm inte din Call to Action
Utöver att ge ett värde till läsaren, vad kan du avsluta ditt innehåll med som uppmuntrar till fortsatt kontakt? Min kommer här:
Jag hoppas du har fått några praktiska tips du som copywriter får användning för. Hör gärna av dig till oss om du har några tankar eller frågor om ämnet!