Black Friday – förbättra era kampanjer inför årets shoppinghelg!

Black Friday har inom en kort period etablerat sig som den näst viktigaste shoppinghelgen efter julen. Strax över 40% av alla e-handlare planerade att genomföra en kampanj under Black Friday 2018, vilket är en kraftigt ökad trend jämfört med 2013/2014 när Black Friday introducerades i Sverige.

Vad bör du tänka på vid planeringen av årets digitala strategi inför Black Friday? I det här inlägget har jag samlat tips som du bör ha i åtanke inför planeringen av marknadsföring inför och under Black Friday.

1. Planera kampanjen i tid

När allt fler företag vill fånga kundernas uppmärksamhet under en begränsad period ökar konkurrensen och kostnaderna. Vid programmatiska köp, blir inventariet av annonsytor hos de flesta publicister bara färre och färre ju längre in på året man väntar med att planerar sin kampanj. Se till att vara tidig på bollen för att försäkra dig om att få en önskvärd SoV (Share of Voice) och öka ert genomslag under helgen.  

2. Bryt annonsmönstret

Under perioder med kraftigt ökad konkurrens gäller det att inte försvinna i bruset. Våga sticka ut och tänka till en extra gång hur just era annonser ska lyckas fånga målgruppens dyrbara uppmärksamhet. Undvik att använda samma annonser som utnyttjats tidigare under året, eftersom återkommande annonser fångar mindre uppmärksamhet över tid. Skapa något nytt och unikt som fångar ögat och är relevant för era produkter och tjänster. 

3. Utnyttja relevant data 

Vid sammanställningen av strategin för Black Friday är det viktigt att förstå exakt vem eller vilka det är du vill kommunicera med. Detta kan kan du enkelt ta reda på genom att se över din egen webbplatsdata. Tänk på följande:

  1. Fokusera på att använda webbplatsdata från era tidigare rea-perioder/kampanjer
  2. Dela upp den insamlade datan i olika grupperingar som t.ex:
    • Besökare på sajten
    • Besökare som hoppat av innan genomfört köp 
    • Besökare som har genomfört ett köp. 
  3. Identifiera er primära, sub-primära och sekundära målgrupp.
  4. Ta sedan reda på ålder, intressen och kön för varje grupp
  5. Tillämpa sedan den informationen till din digitala kampanj genom att rikta er kommunikation mot en målgrupp som efterliknar era egna besökare.

4. Följ konsumenttrender

Försök att se er omkring och hitta alternativa sätt att kommunicera med era nuvarande och potentiella kunder. Dagens konsument är mer miljömedveten och kravställande än tidigare. Försök och se hur andra har valt att positionera sig för att bemöta den nya konsumenten.

Ett företag som har har anammat det nya tänket är Naturkompaniet. De har valt att inte fokusera på rea under Black Friday, utan istället erbjuder de gratis reparationer av deras produkter. Detta ger ett mervärde för kunden och stärker den långvariga relationen till varumärket. 

Ett annat omtalat exempel är från företaget REI. 2015 uppmuntrade REI sin kunder att inte tänka på shopping under Black Friday helgen, utan att istället gå ut och uppleva världen. Under rea-helgen stängde företaget både sina butiker och e-shop och gav var och en av sina 12 000 anställda en betald ledig dag.

Deras hashtag #OptOutside genererade 1,2 miljarder social engagements och ledde till att 1,4 miljoner människor lovade att följa deras initiativ. Kampanjen var så framgångsrik att REI upprepade taktiken året efter.

Back Friday kampanj exempel
Från REI Facebooksida.

5. Konkreta förslag på vad du kan göra

Skapa en hype

Försök  bygga upp en ”hype” inför er kommande Black Friday kampanj. Detta kan ni göra genom att posta veckovisa inlägg på era sociala kanaler. På så sätt kommer ni vara top-of-mind när det väl är dags!

Target Black Friday Facebook ad
Facebookannons från Target.

Erbjud en gratis gåva i samband med köp

Skapa incitament för att shoppa hos just er. Du kan antingen erbjuda en medföljande produkt eller en exklusiv rabattkod som kan utnyttjas vid ett senare skede.

Bjud på frakten när kunden har uppnått en viss summa

Genom att bjuda på frakten när man handlar för en viss summa eller mer kan det öka chansen att kunden väljer att köpa en extra produkt. Den extra produkten kanske täcker kostnaden kunden annars hade behövt betala för frakten, eller så upplever man att man får en “rabatt” på produkten eftersom man slipper betala frakt. 

Skapa ”shoppable-post” på Instagram

Befinner sig er kundgrupp på Instagram? Testa ”shoppable-post”. De förkortar kundresan och höjer graden genomförda köp på Instagram. 

MS shoppable-post instagram
Exempel på shoppable-post från M&S Instagram-konto.

Glöm inte #hashtags

Ni vill synas där det finns möjlighet att synas. Glöm inte att använda relevanta #-tags på era poster, och skapa gärna egna också. Som i exemplet med REI så kan en riktigt bra #hashtag skapa ringar på vattnet och leva vidare efter kampanjen. På så sätt kan ni kombinera både Branding och Performance.

Avslutningsvis

Black Friday är en av flera viktiga shoppinghelgen under året som företag behöver planera för. Men listan kan snabbt göras lång. Julshopping, mellandagsrea, mors dag, studenten, sommarrea, skolstart, mellansäsongsrea, fars dag och många fler.

Behöver du hjälp att navigera bland olika strategier och metoder för att nå er målgrupp så kostnadseffektivt som möjligt? Hör gärna av dig så kikar vi närmare på hur vi kan hjälpa er nå era mål!

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *