Är programmatiska köp alltid det bästa alternativet?

Medieinvesteringarna i programmatisk handel ökar för varje år och uppgick under 2016 till 8 miljarder euro i Europa, vilket var lika mycket pengar som det lades på traditionella medieköp (direktköp via en säljare hos en publicist) under samma period. Men trots dess ökade popularitet bör man fortfarande ställa sig frågan: Är programmatisk annonsering alltid det bästa alternativet?

För att besvara denna fråga behöver man veta både de möjligheter och utmaningar som finns med programmatisk annonsering. Visst, möjligheterna med programmatisk annonsering sägs vara oändliga, som annonsör kan man bland annat få större kontroll på sin annonsering, kunna vara mer flexibel i sin annonsering, kunna ha effektivare kampanjrapportering och kunna annonsera mot sin specifika målgrupp oberoende vilka sajter de besöker.

Trots sina fördelar finns det också en baksida som man som annonsör behöver vara medveten om: Var i hela det programmatiska ekosystemet hamnar medieinvesteringarna? Hur kan man vara säker på att ens annonser inte syns i mindre trevliga kontexter? Är det samma kompetens som behövs för att genomföra traditionella medieköp som programmatiska köp?

Du är inte ensam, det är minsann en riktig programmatisk djungel därute, och ju mer kunskap man har, desto högre är sannolikheten att man kan fatta så effektiva beslut som möjligt.

Hur kan jag lära mig mer om programmatiska köp?

Vi på Anegy håller årligen en rad frukostseminarier vid namn Anegy Breakfast Club. Passar utmärkt för dig som vill lära dig mer om just programmatisk annonsering. Håll utkik i vår evenemangskalender för att se när nästa seminarium är!  

Programmatisk annonsering berör bland annat ämnen som:  

  • Vilka är parterna i det programmatiska ekosystemet?
  • Vilka möjligheter finns med programmatisk annonsering?
  • Vilka utmaningar finns med programmatisk annonsering? Och vad kan vi göra för att avhjälpa dessa utmaningar?
  • För att slutligen besvara frågan: ”Är programmatisk annonsering alltid det bästa alternativet?”

Frukostseminariet vänder sig till dig som både är ny på programmatisk annonsering men kanske inte har kommit igång med programmatiska köp på sin arbetsplats, samt till dig som har erfarenhet av programmatisk annonsering men vill fräscha upp kunskaperna och få en ökad förståelse för både de möjligheter och utmaningar som programmatiska köp faciliterar. 

Hoppas vi ses där! Har du några frågor är du mer än välkommen att kontakta oss på Anegy. 

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *