Instagram Stories lanserades 2016 och används dagligen av 500 miljoner användare. En enkät från Instagram visar dessutom att var tredje person har blivit mer intresserade av ett varumärke eller en produkt efter att ha sett den på Instagram Stories. I den här guiden berättar vi om hur du kan skapa innehåll som hjälper ditt företag att sticka ut på Instagram.
Läs Instagrams enkät här.
1. Placera texten i mitten av skärmen
När en story är sponsrad, får den en markering högst upp i det högra hörnet som berättar för användaren att storyn är sponsrad. När användarna snabbt kan identifiera en story som sponsrad, blir de mer benägna att klicka sig vidare.
Ett enkelt men effektivt sätt att dra uppmärksamheten från markeringen uppe i det högra hörnet är att placera ert budskap i mitten av skärmen eller närmare länken i nederkant.
Tips!
Vi tenderar att titta på det som rör sig. Utöver att placera texten i mitten av skärmen, använd även rörliga element såsom dekaler, emojis och GIF-bilder i era stories.
2. Glöm inte logotypen
Många varumärken lägger mycket tid på innehållsproduktionen, för att inte sällan glömma det kanske allra viktigaste… logotypen!
En story är inte bara synlig för era följare utan också för användare som ni når organiskt eller genom marknadsföring. Det innebär att användare som ser era stories kanske aldrig har hört talas om er eller era produkter förut.
Om era stories saknar er logotyp är det lätt att användaren missar vem som är avsändare. Ha därför som regel att alltid addera logotypen till innehållet.
3. Använd videos
Vårt uppmärksamhetsspann blir allt kortare, lägst är den för de yngre generationerna. Video håller vår uppmärksamhet upp till 5x längre än stillbilder. Genom att använda er av video istället för stillbilder kan ni fånga uppmärksamheten och nå fram även på kort tid. Och tänk på att det likt många andra format är innehållets första tre sekunder som räknas även för Instagram Stories. Här gäller det att fånga uppmärksamheten snabbt.
Tips!
Om ni inte har resurser att skapa mängder av videomaterial, kan ni använda er av exempelvis Photoshop för att skapa GIF:ar. Det är ett enkelt men kostnadseffektivt sätt att skapa rörligt material för att exempelvis visa upp flera produkter i en och samma story. Om ni dessutom lägger till er logga stärker ni samtidigt kännedomen om varumärket.
4. Skapa autentiskt innehåll
Användare på Instagram är vana att konsumera innehåll från familj och vänner. När en extremt välproducerad video dyker upp i deras flöde är det lätt att förstå att det är en annons vilket gör att majoriteten klickar bort den. Undvik därför innehåll som känns välproducerat eller överarbetat och satsa på innehåll som känns autentiskt och “hemmagjort”.
Tips!
Instagram Stories som visar när produkten används tenderar att prestera bättre. Det innebär inte att ni behöver samarbeta med influencers, utan snarare att ni bör fundera över hur ni kan skapa innehåll som visar produktens användningsområden på ett genuint sätt.
5. Spara era stories under highlights
En story lever som bekant endast i 24 timmar. Ett enkelt sätt att få dem att leva längre än så är att skapa highlights. Genom att skapa highlights för olika ämnen, produkter och/eller events förlänger er biografi samtidigt som ni gör det lättare för användaren att navigera bland innehållet på er profil.
Tips!
Tänk på att skapa omslagsbilder som ligger i linje med er grafiska profil för att stärka varumärket.
Låter det krångligt? Vet du inte var du ska börja? Ingen fara, vi hjälper er gärna med sociala medier!
0 kommentarer