14 millisekunder. Så lång tid tar det för oss att uppfatta vad en bild föreställer. Inte konstigt att det går undan när man scrollar i Instagramflödet när ens hjärna även ständigt utvärderar ”Är detta intressant nog att ta del av?”. Under en mycket inspirerande föreläsning, anordnad av MyNewsDesk, uppmärksammade den Digitala Strategen Hanaw Rashid hur viktigt (och enkelt) det är att skapa innehåll i sina digitala kanaler som har potential att engagerar ens följare. Hemligheten? Du måste VÅGA ta risker och se vad som fungerar för din målgrupp. Om ni, som många andra företag, drömmer om att ha en marknadsföringskampanj som blir den nya snackisen i svenskarnas lunchrum, då funkar det sällan att bara göra ”som man alltid har gjort”.
Så vad finns det för olika strategier när man vill skapa innehåll som engagerar och fångar uppmärksamhet? Här nedan följer tre tillvägagångssätt som Hanaw Rashid belyste under sin föreläsning.
1. Berätta en historia
Strunta i produkten! Eller ok fokusera inte på den. Använd produkten som en inspirationskälla och bygg ett sammanhang kring den. Ett av de största misstagen många företag gör är att man internt bestämmer vad som är viktigt att kommunicera om produkten från företagets perspektiv. Istället bör man ta på sig kundens glasögon och förstå enkla sammanhang eller situationer då er produkt skapar värde för kunden. Kanske behöver ni inte ens nämna produkten. Inspireras av Ipren, ett företag som enligt lag inte ens får visa sina produkter i bild i sin marknadsföring, men vänder det till sin fördel. I en hel kampanj använde de uttrycket #värkligheten tillsammans med en vardagssituation som kan skapa huvudvärk, så som att sitta och vänta på ett en hemsida laddar, något de flesta kan känna igen sig i och naturligt koppla till produkten. Eller till exempel Länsförsäkringar, de skapade en reklamserie i flera delar med karaktären Modell-Johan som är på väg att flytta hemifrån med allt vad det innefattar. På ett underhållande sätt lyckas företaget engagera tittaren och förmedla sina tjänster mellan raderna.
2. Låt omvärlden göra halva jobbet
Brist på inspiration? Ta hjälp av händelser och snackisar i omvärlden. Trendiga samtalsämnen och nyheter får mycket uppmärksamhet och genom att sätta din produkt i händelsernas centrum har du möjlighet att rida på den vågen. Ingen har väl missat Norwegians reklam ”Brad är singel” när kändisparet Brad Pitt och Angelina Jolie meddelade att de skulle skiljas? Helt plötsligt delade halva världen reklamannonsen i sociala medier och berömde företaget för sin lyckade marknadsföring. Varför? För att reklamen är relevant (och rolig). Ofta uttrycker människor missnöje mot reklam, inte för att de avskyr all typ av marknadsföring, utan för att det inte känns relevant. Genom att dra en relevant koppling mellan en nyhet och din produkt kan du skapa fantastisk effekt och engagemang.
Har ert företag en blogg eller inspirationssida med artiklar? Skriv mer relevant och SEO optimerat innehåll genom att hålla er uppdaterade om vad vi i Sverige just nu är intresserade av att läsa om. Google har (som vanligt) stenkoll på vad vi söker på. Håll utkik på trender och inspireras av det.
3. Satsa på rörligt material
Vi älskar rörligt material, men det ska gå undan. Är ert företag intresserade av att annonsera på Youtube? Där har du vanligtvis 5 sekunder på dig att fånga kundens uppmärksamhet innan de kan klicka på ”hoppa över” knappen. Om inte det vore nog jobbar du i motvind, för du stör personen som egentligen är intresserad av att se ett roligt hundklipp, inte din produkt. Så hur tar man tillvara på tiden? En reklamfilm på 30 sekunder som tidigare varit anpassad för TV, där produkten introduceras i sista halvan och avslutas med budskapet och loggan kommer inte gå hem. Vänd på steken. Börja med det viktigaste först, väck känslor och var tydlig med vem avsändaren är. Ha detta i åtanke i allt rörligt material ni skapar för digitala medier.
Börjar du se ett mönster?
Fokusera på relevans och igenkänning för att skapa engagerande innehåll. Och kom ihåg, som Howard Gossage en gång sa ”People don’t read ads. They read what interests them and sometimes that’s an ad.”
Har du funderingar gällande content marketing, SEO eller hur ni ska göra för att skapa mer engagerande innehåll?
Kontakta gärna oss så berättar vi mer!
0 kommentarer