Programmatisk annonsering

Vad är programmatisk annonsering?

Programmatisk annonsering är ett automatiserat sätt att köpa annonser på. Det gör att du som marknadsförare slipper köpa annonseringsutrymme direkt från publicister och mediehus. När du använder programmatisk annonsering bestämmer du istället dina kriterier på förhand och budar på relevanta annonsplatser i realtid. 

Varför ska man jobba med programmatisk annonsering?

Programmatisk annonsering kan vara ett bra alternativ för dig med en starkare budget. Speciellt om du strävar efter att bygga varumärkeskännedom.

Några fördelar med programmatisk annonsering är att:

  • Du får relevant exponering och möjlighet att annonsera via fler ad exchanges
  • Du får tillgång till unika segmenteringsmöjligheter (och kan till exempel välja att enbart visa annonser om det regnar ute på en specifik ort)
  • Du kan påminna och driva tidigare besökare tillbaka till er sajt
  • Du kan nå ut med ditt budskap i takt med att användaren rör sig mellan olika kanaler och webbsidor

Hur fungerar programmatisk annonsering?

Enkelt förklarat fungerar programmatisk annonsering på så sätt att du som annonsör lägger upp dina preferenser gällande medier, format, pris, frekvens och styrning på en demand side platform (DSP). Mediesäljaren anger, på liknande sätt, sina preferenser på en supply side platform (SSP) kring vilka format som är till salu och till vilket pris. Med hjälp av artificiell intelligens matchas dina och andra annonsörers förfrågningar ihop i en budgivning om mediesäljarnas erbjudanden. Och vips! Så får annonsören som bjuder högst i förhållande till konkurrenterna tillgång till annonsplatsen.

Hur jobbar vi med programmatisk annonsering?

Våra konsulter kan hjälpa dig att utforma programmatiska kampanjer enligt best practice och att ta hand om er DSP. Vi agerar också kravställare mot utbudssidan och ser till att ni når de mest relevanta kunderna med hjälp av målgruppsanalys. 

 

Vanliga frågor

Svar: När du använder programmatisk annonsering har du möjlighet att få synlighet på tusentals olika sajter. Dina annonser kan visas på alla ad exchanges som är anslutna till plattformen (t.ex. GDN och nordiska publicister). Du kan även påverka var annonserna visas genom att sätta dina egna preferenser vid styrning. 

Svar: Du kan använda allt ifrån banner, HTML5, video, ljud och native. Här kan du hitta rekommenderade format för Sverige..

Svar: Programmatisk annonsering debiteras vanligen på CPM basis. Det betyder att du betalar per 1000 visningar av din annons. Vill du ha hjälp av oss tillkommer det också ett timarvode för våra konsulter som varierar beroende på kontots storlek. Hör av dig till oss om du vill ha ett estimat.

 

Svar: Google Display Network är ett slutet söknätverk som du kan annonsera på genom Google Ads. En stor skillnad mellan GDN och programmatisk annonsering är att du får tillgång till flera olika ad exchanges. Det innebär att du kan få större räckvidd och nå fler internetanvändare. Dessutom är styrningen mer avancerad och köpprocessen automatiserad vid programmatisk annonsering.

Vill du ha en gratis
SEO-analys?

Fyll i dina uppgifter så skickar vi en analys med massa värdefull data.