Så mäter du resultatet av content marketing bättre!

  • 8 november, 2017

“Nöj dig aldrig med datan du får” – så lyder Google Developer experten Simo Ahavas motto. Data är komplicerat och inom content marketing kan det vara svårt att veta vad och hur man ska mäta resultat; men Simo Ahava tycks ha svaret.

Först och främst, varför ska man mäta content? Content är värdeskapande innehåll, både för kunden/användaren och ens verksamhet. Det känns därför rimligt att en verksamhet vill kunna utvärdera sitt innehåll för att se att det uppfyller sina mål. Innehåll finns med längs hela kundresan, det kan vara allt från en inspirationsartikel som bemöter kunden i ett tidigt skede till ett formulär eller en annan typ av konvertering. Vi måste därmed se till att innehållet gör det innehållet ska göra och ger resultat längs hela resan!

Vad är det man vill mäta? Som verksamhet vill man mäta det som är meningsfullt för användaren och för verksamheten. Ett sätt att göra detta är att titta på det engagemang användaren uppvisar och hur de interagerar med ens innehåll. Vi söker med andra ord ett slags mått på “Content Engagement” som ger djupare insikter i hur väl ens innehåll faktiskt presterar.

Frågan återstår, hur mäter man content på bästa sätt? Simo Ahava påstår att standarduppsättningen i Google Analytics inte är tillräckligt bra för att utvärdera vårt innehåll. Han menar att vi istället borde fokusera på engagemang genom att mäta olika interaktioner. Detta leder till att varken sessions, bounce rate, time on site eller page views känns helt relevant. Simo föreslår då att vi istället sätter upp KPI:er för engagemang med hjälp av implementeringar i Google Tag Manager. Om vi istället fokuserar på att mäta interaktioner som musrörelser, scroll och tangentbordstryck kan vi plötsligt får en bättre uppfattning om genomsnittligt engagemang eller tid besökaren lagt på att läsa en sida. Våra nya KPI:er som average engaged rate eller averegad engaged time, read rate eller avgerage read time kommer ge oss en bättre förståelse för hur vårt innehåll presterar!

Så vad är lösningen? Simo Ahava har själv gjort en annorlunda lösning för att utvärdera innehållet på sin blogg och göra datan mer relevant för honom. Genom att implementera ”Förbättrad e-handel” (Enhanced Ecommerce), ett plugin till Google Analytics, har han satt upp följande mätvärden för sina inlägg:

  1. Produkt = Ett blogginlägg
  2. Produkt pris = Antalet ord i inlägget
  3. Produktvisning = Titeln alternativt titel + ingress på kategorisidor och i sidebar
  4. Produktlänkar = Exempelvis på bloggens startsida, kategorisidor för inlägg eller listning med relaterade inlägg
  5. Visning av produktinformation = Exempelvis klick på inläggets titel eller “Läs mer”-länk i produktlistningen
  6. Lägg till i varukorg = När scroll påbörjas på blogginlägget
  7. Initierar kassaprocessen = En tratt baserat på scroll, där första steget är när läsaren nått en tredjedel av inlägget, det andra vid två tredjedelar och det sista när slutet nåtts på inlägget
  8. Köp = När hela resan för kassaprocessen är genomförd och minst 60 sekunder har gått sedan inlägget laddats

Aha… eller va? Har du frågor om hur du ska mäta ditt content på bästa sätt eller sätta rätt upp mål?

Kontakta gärna mig, så kikar vi på dina frågor tillsammans!

 

      Kim Olofsson – Digital Marketing Specialist
      kim.olofsson@anegy.se

 

Välkommen till vår blogg!

Här lyfter Anegys digitala experter intressanta tankar och nyheter inom branschen. Något ni inte vill missa!

Vi hjälper dig gärna

Behöver ditt företag hjälp med SEO, SEM, Display, sajtoptimering eller kanske kravställning mot en digital byrå? Vi hjälper dig gärna! Ta kontakt med oss så kan vi presentera oss närmre och tillsammans kan vi diskutera hur vi ska hjälpa dig på bästa sätt. 

Mer från vår blogg

Se alla inlägg