Det mobila tar över! Vad kan du om AMP?

  • 5 december, 2017

Efter IIS senaste rapport Svenskarna och Internet 2017 råder det ingen tvekan om att den mobila användningen stadigt ökar i Sverige. Kanske till och med snabbare än vad vi räknat med. För i samma takt som användningen stiger, ökar även frustrationen hos användarna. Långsamma mobila sidor är nämligen en av dagens absolut största utmaningar för företag. Men misströsta inte, det finns en lösning – AMP.

Som användare har vi alla någon gång upplevt irritationen när vi klickat på en hemsida på mobilen och den inte riktigt uppfyller våra förväntningar. Antingen laddar sidan för långsamt eller så är den inte mobilanpassad så man måste zooma och scrolla för att hitta det man söker. Och det är många som håller med. I en undersökning utförd av Google anser nästan hälften av respondenterna som använder mobila sidor att just detta är det största problemet.

Innan vi dyker ner i lösningen på problemet, låt oss kika lite närmare på det mobila användandet i Sverige för att få en bättre bild av utvecklingen och dagens status. Idag är det hela 85% av Sveriges befolkningen använder internet i mobilen dagligen och globalt sett sker nu mer än 51-60% av alla Google sökningar via en mobil enhet. Genomsnittshastigheten i Sverige för en webbsida att ladda in är 9,5 sekunder (!) jämfört med den betydligt lägre så kallade ”optimala laddningstiden” på 2,4 sekunder som vi kan se på bilden nedan. Och inte nog med att det går långsamt, det kostar pengar för företag. För varje sekund som det tar att ladda in en webbsida på mobilen riskerar konverteringsgraden att sjunka med upp till 27%(!!),

 

 

 

 

 

 

 

Källa: SOASTA Case Study

Så frågan du vill ha svar på. Hur ska du få användare att stanna kvar på din sajt på mobilen?
Lösningen är att skapa AMP-sidor (Accelerated Mobile Page) för att snabba på din sajt. Dessa sidor är lätta (dvs. reducerar megabyte som behövs läsas in) och snabba vilket minskar laddningstiden när en användare går in på din sajt. Och de måste var mobilanpassade enligt reglerna som beskrivs nedan!

I praktiken skapas en sida utifrån vad Google anser är minimum som behövs för att en användare ska kunna öppna och läsa en sida på sin mobila enhet.

AMP består i regel av av tre olika delar HTML, JavaScript och Cache:
HTML – AMP HTML är en förlängning av existerande HTML.
JavaScript – Den mesta JavaScript är förbjuden att använda på en AMP sida. Men om du måste använda JavaScript gör det så lite som möjligt på din sajt och gör så att dem läses in samtidigt (asynkron), JavaScript får inte blockera inläsningen av något annat på sidan.
Cache – Både Google och sajten använder sig av den cachade sidan för att så snabbt som möjligt kunna leverera sidan till en användare.

Påverkar AMP SEO? 
Ja, AMP-sidor har en stor inverkan på SEO och Googles sökresultat. Googles algoritmer prioriterar en snabb sida som är mobilanpassad och genom att använda sig av den snabbaste tekniken som finns ute på marknaden just nu, kommer du bli prioriterad högre. Du kommer även att få bättre visuella resultat som kan öka click-through-rate från Googles organiska sök.

Det finns många trender inom SEO och AMP-sidor är bara en av många sätt du kan optimera din sajt och samtidigt förbättra ditt SEO resultat. Vill du veta mer kring sajtoptimering och SEO?

Kontakta gärna mig så berättar jag mer!

 

     Oscar Helgstrand – Digital Marketing Specialist
     oscar.helgstrand@anegy.se

 

Välkommen till vår blogg!

Här lyfter Anegys digitala experter intressanta tankar och nyheter inom branschen. Något ni inte vill missa!

Vi hjälper dig gärna

Behöver ditt företag hjälp med SEO, SEM, Display, sajtoptimering eller kanske kravställning mot en digital byrå? Vi hjälper dig gärna! Ta kontakt med oss så kan vi presentera oss närmre och tillsammans kan vi diskutera hur vi ska hjälpa dig på bästa sätt. 

Mer från vår blogg

Se alla inlägg