Ta kontroll över din mätning med hjälp av GTM

  • 11 april, 2018

Många vet hur viktigt det är att mäta aktiviteten på sina sajter och besökarnas beteende. Och många gör det, men långt ifrån alla. Du kanske tog in en utvecklare som la in mätpunkter i källkoden när sajten uppdaterades eller skapades för att få in event i Google Analytics, men inte mycket mer?

I det här blogginlägget vill jag belysa vad du kan göra på egen hand när väntetiden till utvecklare och IT är milslång och tiden är knapp. För rätt mätpunkter kan ge dig ovärderlig information och insikter så ni vet vad ni ska optimera emot för att ta viktiga steg framåt och utvecklas eller expandera.

Hur kan du få kontroll på din mätning och slippa lägga in mätpunkter i källkoden?

Mätpunkter varierar från företag till företag och vad som är intressant att mäta för just dig. Om du driver en e-handel kan en mätpunkt vara aktiviteten när någon klickar på en produkt, lägger den i varukorgen eller gör ett köp. Det kan vara ganska komplicerat att lägga in event manuellt i källkoden om man inte har full koll.

Lösningen heter Google Tag Manager, även kallat GTM, är ett gratisverktyg man implementerar på sajten för att enklare kunna sätta upp taggar på sajten. Många använder sig redan av GTM, men om ni inte gör det, skaffa GTM! Det kommer att underlätta ert arbete med att uppdatera, lägga till och ta bort mätpunkter/ taggar. Du behöver alltså aldrig lägga in mätningar manuellt i koden igen. Genom dessa Triggers, Taggar och Variabler sköter du all din mätning. Du kan koppla GTM till andra verktyg såsom Google Analytics, AdWords, Doubleclick, Linkedin, Hotjar m.fl. På så sätt blir det tydligt, överskådligt och mer strukturerat.

Är Google Analytics samma som Google Tag Manager?

Kort och gott, nej det är inte samma sak. Många förväxlar dessa två verktyg och de har egentligen ingenting med varandra att göra mer än att dom ingår i Googles familj och att man kopplar samman dem.

I Google Tag Manager, som jag skrev ovanför, så sköter du alla dina taggar på sajten. Du sätter t.ex. upp ett event på antal klick på en CTA (call to action) eller hur många som tagit kontakt med er via ett formulär, klickat på en länk som tar besökaren vidare. Du förstår säkert vart jag vill komma. Här sköter och skapar du alla dina taggar.

Google Analytics är hit datan skickas (om du gör den kopplingen). Det är här du ser alla dina event. Det du döpte dem till i Google Tag Manager visas i Google Analytics.

Gör en mätspecifikation

Hur gör man sina mätpunkter ännu tydligare? Gör en mätspecifikation! Det blir tydligare för dig när du sätter upp mätningen men det blir också ett dokument som samlar dina mätpunkter och det blir betydligt enklare vid en överlämning om man har det strukturerat. Här skriver du vad det är du mäter och namnger dina taggar/ event. Ett tips för att göra det ännu tydligare är att antingen sortera mätpunkterna efter dina KPI:er eller lägger in det som en kolumn så varje mätpunkt kopplas samman med dina väl utvalda KPI:er. Kika på bilden här nedan, det behöver inte vara svårare än så. Det som mäts här är hur många som klickar på “Email” under “Contact us”.

Bild: Exempel på hur en mätspecifikation kan se ut.

Namnge tydligt

Detta är något som enligt mig är väldigt viktigt. Mitt mål när jag sätter upp taggar i GTM och namnger är att vem som helst ska kunna komma in och titta i kontot och förstå vad det är vi mäter. Det kan låta som en självklarhet att vara tydlig med namnsättning men det är det verkligen inte. Kanske har även du fått leka detektiv vid en överlämning någon gång, för att lokalisera vad det är som mäts och vad det bidrar till ett rörigt konto. Många företag tar fram ett eget sätt att namnge som personen eller avdelningen ska följa, så detta är individuellt hur man väljer att utforma.

Det finns såklart flera olika saker på en sajt att mäta. Alltifrån klick på köpknappar och påbörjade formulär till att mäta resultatet av innehållet på en sajt. Men Google Tag Manager är ett enkelt sätt att börja ta kontroll över era mätpunkter och gör det mer överskådligt och lättare att hantera.

Känner du att detta skulle kunna vara något för er?

Vi på Anegy finns självklart här för att hjälpa er. Hör gärna av dig till mig så kikar vi på era förutsättningar tillsammans!



      Joanna Sandin – Digital Marketing Specialist
      joanna.sandin@anegy.se

Välkommen till vår blogg!

Här lyfter Anegys digitala experter intressanta tankar och nyheter inom branschen. Något ni inte vill missa!

Vi hjälper dig gärna

Behöver ditt företag hjälp med SEO, SEM, Display, sajtoptimering eller kanske kravställning mot en digital byrå? Vi hjälper dig gärna! Ta kontakt med oss så kan vi presentera oss närmre och tillsammans kan vi diskutera hur vi ska hjälpa dig på bästa sätt. 

Mer från vår blogg

Se alla inlägg