Optimerar ni för röstsök?

  • 2 mars, 2018

Vissa SEO trender är mer kortlivade än andra. Många kunder frågar än idag lite nyfiket ”det här med röstsökning, kommer det verkligen slå igenom?” och svaret de får från mig är ett bestämt JA! Enligt Google själva använde hela 41% av vuxna röstsök dagligen redan 2014. Det må vara siffror från amerikanerna, men nu är vi snart hack i häl. Sökjätten avslöjade tidigt 2018 att Google Assistant snart kommer rullas ut i 30 nya länder och Sverige är med på listan. Så vi borde räkna med att kunna säga ”Ok Google…”  på de svenska gatorna innan året är slut.

Vad innebär det för oss som vill synas och höras i sökresultatet från röstsökningar? Jo, vi måste förstå hur frågorna ställs, hur Google ställer sig till frågeställningarna och utveckla innehåll därefter. Här går jag igenom tre faktorer du bör börja tänka på när du optimerar för verbala sökningar.

Röstsökningar innebär talspråk

Till skillnad från skrivna sökningar – där vi är fysiskt lata – liknar röstsök snarare frågor och resulterar därför i betydligt längre sökningar. Naturligt liknar sökningen mer en konversation vi har med en person, så tänk därför på att vara mer konverserande i din kommunikation, snarare än att fokusera på dataskrivande.

Kom även ihåg att inte likställa röstsökningar med att optimera för long-tail. Varför? Long-tail utgörs av flera ord i kombination med det ursprungliga sökordet, medan röstökningar ofta liknar fullständiga meningar och ofta börjar med ett vem, när, var eller hur. Så analysera vilka ord dina kunder söker på när de klickar sig in på er sida och relatera dem till frågor. Ett bra verktyg för att generera vanliga frågeställningar och få idéer är Answer the Public.

Röstsök när vi är på språng

Föreställ dig att du är stressad och sen till en middag med en kompis, det är kallt och du minns inte adressen restaurangen ligger på. Då känns det betydligt smidigare att ta fram mobilen och ställa en fråga en att börja pilla på skärmen med dina frusna fingrar. Och det är så det ofta kan se ut. Hittills sker röstsökningar oftast just då – när vi är på väg någonstans eller sitter i bilen.
När vi är i ovan nämnda situationer frågar vi gärna efter numret till någon vi vill ringa, söker efter vägen till nästa destination eller närmsta fyllda produkthylla. Har du inte redan optimerat för lokala sökningar – gör det! Det leder oss in på nästa viktiga faktor – strukturerad data!

Strukturerad data hjälper dig svara bäst

I ett tidigare blogginlägg om SEO-trender lyfter vi hur viktigt det är att ”optimera mot vad besökarna vill”. Vill din besökare hitta produkten du säljer på närmsta butikshylla måste du också förklara detaljerna för Google. Det gör du genom strukturerad data, eller schema markup som är ett samarbete mellan de stora sökjättarna. Med markup gör du det enklare för sökmotorn att hitta vad besökaren letar efter och som belöning kan din adress eller innehåll från er sajt få möjlighet att synas högst upp i sökresultatet som rekommenderat svar för en sökning i den eftertraktade ”position zero”.

Så sammanfattningsvis, amerikanerna må använda röstsök i en större utsträckning idag, men det är inte längre en tidsfråga huruvida vi kommer göra det också – det är ett faktum. Om du inte börjat optimera för röst, börja redan idag. Kom ihåg att röstsök har en konverserande natur och att vi gärna gör dem på språng, vilket leder till att lokal optimering blir ännu viktigare och strukturerad data gör det lättare för Google att rekommendera relevanta svar på sökningarna.

Har du fler funderingar kring hur du kan optimera ditt innehåll för röstsök? Hör gärna av dig till mig så kan vi skapa lösningar tillsammans.

   

      Sebastian Bertholdson – Digital Marketing Specialist
      sebastian.bertholdson@anegy.se

 

 

Välkommen till vår blogg!

Här lyfter Anegys digitala experter intressanta tankar och nyheter inom branschen. Något ni inte vill missa!

Vi hjälper dig gärna

Behöver ditt företag hjälp med SEO, SEM, Display, sajtoptimering eller kanske kravställning mot en digital byrå? Vi hjälper dig gärna! Ta kontakt med oss så kan vi presentera oss närmre och tillsammans kan vi diskutera hur vi ska hjälpa dig på bästa sätt. 

Mer från vår blogg

Se alla inlägg