Google Adwords: Köp inte bara ord – Köp kvalitet

  • 22 februari, 2018

”Vilka ord borde vi köpa?” ”Vilka ord köper vi?” ”Ska vi köpa många eller få ord?” ”Vilka ord köper våra konkurrenter?”

Om ni arbetar med Google Adwords eller har någon som gör det åt er så har någon av dessa frågor säkert varit på tapeten både en och sjutton gånger. Jag undrar dock när ni senast frågade ”hur ser vårat kvalitetsresultat ut?” eller ”hur relevanta är våra annonser?” eller varför inte ”är våra annonstillägg uppdaterade?” – Förmodligen är det inte lika nyligen.

Det här är nämligen en av de första sakerna jag märkte när jag började arbeta med SEM (Search Engine Marketing). Det är en otrolig fokus på ord (och buden!) men få är lika intresserade av de ”mjuka delarna” så som relevans eller hur kunder svarar på annonsernas innehåll.

Varför är relevans och kvalitet viktigt?

Annonser med hög relevans och kvalitet bidrar i regel till lägre klickkostnader, bättre synlighet och minskad bounce på sajten men trots det ligger fokus ofta kvar på sökorden.

Att arbeta aktivt med kvalitén i sina annonser är inte svårt eller för den delen särskilt tidskrävande. Det som däremot kan vara lite svårt, speciellt för någon som är ny på Adwords, är att förstå och avgöra vad kvalitet är och vad som faktiskt premieras i sökresultat. Det går att läsa på om det i Googles hjälpavsnitt men jag kan säga av egen erfarenhet att det inte alltid är det enklaste.

Hur kan jag lära mig mer?

Nästa vecka är det återigen dags för Anegy Breakfast Club och då kommer jag ta tillfället i akt att prata om just kvalitet i Adwords och hur man med relativt enkla medel kan förbättra resultaten från sina kampanjer genom att fokusera på mer än bara vilka ord man köper.

Seminariet vänder sig till alla som vill komma igång med Adwords likväl de som hållit på ett tag men kanske vill ha lite tips på hur de kan arbeta mer med kvalitet. Vi kommer bland annat prata om:

  • Varför namnkonventioner är viktiga och hur de underlättar alla aspekter av arbetet med Adwords
  • Hur man ska tänka kring val av sökord
  • Hur man skriver rubriker och innehåll för att få ut det mesta av sina sökord
  • Hur Googles kvalitetsresultat faktiskt fungerar och hur man kan påverka det
  • Ett enkelt sätt att strukturera kampanjer för att få ett försprång på kvalitetsresultatet
  • Vad annonstillägg är och hur man arbetar med dem

För att sätta allt i perspektiv kommer jag använda exempel från mitt eget arbete med Anegys SEM kunder.

Jag hoppas att vi ses den 8e mars på Anegy Breakfast Club och att vi blir fler som värdesätter och skapar relevanta annonser med hög kvalitet!

Anmäl dig till Anegy Breakfast Club!

     

     Michael Vexmoore – Digital Marketing Specialist
     michael.vexmoore@anegy.se

Välkommen till vår blogg!

Här lyfter Anegys digitala experter intressanta tankar och nyheter inom branschen. Något ni inte vill missa!

Vi hjälper dig gärna

Behöver ditt företag hjälp med SEO, SEM, Display, sajtoptimering eller kanske kravställning mot en digital byrå? Vi hjälper dig gärna! Ta kontakt med oss så kan vi presentera oss närmre och tillsammans kan vi diskutera hur vi ska hjälpa dig på bästa sätt. 

Mer från vår blogg

Se alla inlägg