8 tips för att komma igång med A/B-testning

  • 21 mars, 2018

När man jobbar med hemsidor är det mycket fokus på att öka mängden trafik till sidorna. Ibland så mycket fokus att man glömmer hur viktigt det är att ta hand om den trafiken som man faktiskt redan har. Om man skiftar fokus lite, och lägger tid och energi på att optimera sin hemsida för att öka andelen som konverterar, kan man förbättra sina resultat utan att behöva lägga stora summor pengar på att driva ny trafik.

En av de vanligare delarna inom konverteringsoptimering är A/B-testning. A/B-testning är relativt enkelt och kan utan allt för stora insatser ge insikter som förbättrar dina resultat. Så jag tänkte här dela med mig av några tips som kan vara bra att ha koll på för att komma igång med A/B-testning. När du väl har koll på dessa finns inga ursäkter att inte börja testa.

Tips att tänka på när du ska börja med A/B-testning

Tänk först igenom om det är ett specifikt element som gör att sidan inte presterar enligt önskemål eller om din hypotes är att det kan vara hela sidan som inte har ett optimalt upplägg. Detta påverkar om ditt första test borde vara enligt tips 1 – Att testa en helt ny version av sidan, eller om det räcker med tips 2 – Att du testar enskilda element.

1. Testa hela landningssidor – Om du har en landningssida som inte presterar optimalt, överväg då att A/B-testa hela den landningssidan. Det här är ett mer omfattande test och det kommer inte gå att säga just vilka elements förändringar som bidrar till den vinnande versionen. Men ibland kan det vara bra att börja med ett omfattande test för att säkerställa att man är på rätt väg. När man väl har en vinnande version så är det dags att gå in på att A/B-testa enskilda element.

2. Testa element – Har du en sidtyp som presterar okej men som du önskar optimera för ännu bättre resultat så fokusera på att testa olika element. Dessa tester brukar ofta vara enkla att sätta upp, och kan t.ex. vara att du testar att ändra copy, bilder, färg på olika element m.m.

3. Testa ett element i taget – När du ska testa element så se till att du endast testar att ändra ett element åt gången på en sida. Om du testar att ändra både bild och CTA samtidigt, hur ska du då veta om det var en viss copy på din CTA som bidrog till de ökade klicken eller om det var bilden på landningssidan som tilltalade besökarna? Så håll tillbaka entusiasmen lite och satsa på ett element åt gången.

4. Ett test åt gången – Kom också ihåg, likt tips tre, att om du har tester som kan påverka varandra så blir det väldigt svårt att veta vilket test som har den största påverkan. Om du till exempel testar olika typer av annonser på Facebook som driver till en landningssida och har ett test på landningssidan så kommer det bli svårt att dra korrekta slutsatser. Så tänk igenom dina val, ett test åt gången.

5. Kontrollversion – Kom ihåg att alltid ha en kontrollversion i dina tester. En version som du inte gör några ändringar med och på så vis kan jämföra med. Om du exempelvis vill testa att inkludera en modul där besökarna kan anmäla sig till ett nyhetsbrev och du vill testa modulen i två olika utföranden. Skapa i så fall två olika versioner med dessa utöver din kontrollversion. På så vis kan du alltid mäta vilken förbättring förändringen skulle innebära mot nuvarande upplägg.

6. Tidsperiod – Kom ihåg att även tidsperioden då du kör ditt test kan påverka resultatet. Om du testar en version under en viss tidsperiod och sedan en annan version efter så kan du inte vara helt säker på att inte tidsperioden har påverkat resultatet. Se därför till att testa dina olika versioner samtidigt för att utesluta utomstående faktorer som kan påverka resultatet.

7. Samma målgrupp – För att kunna utvärdera ett test korrekt är det viktigt att versionerna har testats mot samma målgrupp. De flesta A/B-testverktyg hjälper till att fördela trafiken jämt till de olika versionerna. Men om du testar utan verktyg så kom ihåg att besökare från olika trafikkällor och målgrupper har en tendens att bete sig olika.

8. Samla dina insikter – För att säkerställa ett effektivt arbetssätt, och att du faktiskt tar tillvara på de insikter du genererat från dina tester, rekommenderar jag dig att skapa en insiktsdatabas. Dokumentera vad du testar, under vilken period, vad du hade för hypotes och vad det blev för resultat. På så vis behöver du inte riskera att glömma bort hur ett test presterat tidigare.

Om du har dessa tips som grund när du sätter igång ditt arbete med A/B-testning så har du kommit en bra bit på vägen. Men mitt bästa tips till dig som är intresserad av att börja A/B-testa är att inte lägga allt för mycket tid på planering och förberedelser. Tester kan behöva rulla ett tag innan de ger signifikant resultat så sätt istället igång att testa! Du kommer garanterat lära dig längs vägen vad som fungerar bra för dig.

Om det uppstår några frågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig till mig eller någon av mina kollegor så kan vi bolla lite idéer om ert arbete med A/B-testning!

 

     Anna Bertilsson – Digital Marketing Specialist
     anna.bertilsson@anegy.se

 

 

Välkommen till vår blogg!

Här lyfter Anegys digitala experter intressanta tankar och nyheter inom branschen. Något ni inte vill missa!

Vi hjälper dig gärna

Behöver ditt företag hjälp med SEO, SEM, Display, sajtoptimering eller kanske kravställning mot en digital byrå? Vi hjälper dig gärna! Ta kontakt med oss så kan vi presentera oss närmre och tillsammans kan vi diskutera hur vi ska hjälpa dig på bästa sätt. 

Mer från vår blogg

Se alla inlägg